رشته‌های اذان و تواشیح نیازمند توجه بیشتر هستند
کد خبر: 3846043
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷

رشته‌های اذان و تواشیح نیازمند توجه بیشتر هستند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دارنده رتبه اول در رشته اذان مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن گفت: سازمان‌های متولی فعالیت‌های قرآنی می‌توانند با برگزاری جشنواره‌های قرآنی، انگیزه جوانان و نوجوانان را برای فعالیت در رشته‌هایی مانند اذان و تواشیح که جنبه هنری دارد، افزایش دهند.

رشته‌های اذان و تواشیح نیازمند توجه بیشتر هستند

سیدمحمدهادی قاسمی، حائز رتبه اول در رشته اذان مرحله پایانی چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با ایکنا اصفهان، اظهار کرد: اذان یکی از رشته‌های هنری است که معمولاً قاریان قرآن به آن مسلط هستند، ولی گلچینی از آن‌ها که صدای زیباتر و ذوق بیشتری نسبت به بقیه دارند، در این رشته از مسابقات شرکت می‌کنند.

وی افزود: پدر من در این زمینه فعالیت وافری داشت و در سال 1390 در همین مسابقات رتبه کسب کرد، من هم از کودکی علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه بودم و در مسجد و مدرسه اذان می‌گفتم، تا اینکه به تدریج حالت حرفه‌ای و آکادمیک به خود گرفت و در مسابقات دانش‌آموزی، رتبه اول کشوری در رشته اذان، رتبه برتر رشته قرائت در مسابقات قوه قضائیه سال 96 و رتبه برتر رشته قرائت در مسابقات مدهامتان را کسب کردم. در زمینه انشاد (موسیقی مذهبی عربی) نیز تولیداتی داشته‌ام. علاوه بر رشته اذان، همراه با گروه «شمس» از تهران، رتبه دوم در رشته همسرایی و همخوانی را در این دوره از مسابقات کسب کردیم و در دوره‌های قبلی مسابقات نیز فینالیست این رشته بودیم.

این فعال قرآنی در پاسخ به این سؤال که انس با اذان چه تأثیری در زندگی وی داشته است، گفت: اذان شعار اسلام بوده و مهم‌ترین اعتقادات مسلمانان در آن گنجانده شده است. وقتی مؤذنی اذان می‌گوید و افراد با شنیدن صدای اذان برای خواندن نماز تشویق می‌شوند، برای آن مؤذن بسیار ارزشمند است. فارغ از این رتبه‌ها، خدا ما را در درجه‌ای قرار داده که بتوانیم در مسجد اذان بگوییم و افراد برای خواندن نماز به مسجد بیایند، این اعلام خیلی اثرگذار بوده است و در زندگی نیز موفقیتی را که به برکت آن حاصل شده، لمس کرده‌ام و اگر اندک ثوابی برده باشم، در همین زمینه بوده است.

قاسمی سطح کیفی مسابقات را خوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اینکه مسابقات از سه مرحله مقدماتی، استانی و پایانی تشکیل می‌شود، همه شرکت‌کنندگان اذان زیبایی داشتند و در مرحله پایانی، کسی که آمادگی بیشتری داشته باشد و خوب اجرا کند، برگزیده می‌شود. در مجموع، سطح مسابقات بسیار خوب بود. ضمن اینکه نحوه تنظیم برنامه مسابقات و اطلاع قبلی شرکت‌کنندگان از آن، حاکی از پیشرفت در برگزاری مسابقات است.

وی بیان کرد: هر فردی که می‌خواهد در مسیر فعالیت‌های قرآنی قدم بگذارد، باید به این فضا علاقه‌مند باشد و برای موفقیت در آن، علاوه بر داشتن استعداد، باید در کلاس‌های آموزشی نیز شرکت کند. خواهش من از سازمان‌هایی نظیر اوقاف و تبلیغات اسلامی این است که انگیزه جوانان و نوجوانان را برای فعالیت در رشته‌هایی مثل اذان و تواشیح افزایش دهند و فقط به برگزاری مسابقات اکتفا نکنند، بلکه جشنواره‌ها و فستیوال‌های قرآنی دیگری نیز تدارک ببینند که می‌تواند به پویایی جوانان و نوجوانان در این رشته‌ها کمک کند.

این فعال قرآنی گفت: پیشنهاد من این است که صدای اذان پنج نفر برگزیده در این رشته ضبط شده و در محدوده کوچک‌تری پخش شود، تا این افراد نتیجه تلاش‌ها و زحمات خود را ببینند، به نظرم این روند بهتر و منصفانه‌تر است و خود من به‌عنوان کسی که در این رشته رتبه کسب کرده‌ام، انگیزه‌ام برای ادامه این فعالیت بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha