عفاف و حجاب با تمدن‌سازی مرتبط است / تأکید قرآن بر خویشتنداری و حجاب
کد خبر: 3910543
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
عضو گروه مطالعات زنان جامعةالزهراء(س):

عفاف و حجاب با تمدن‌سازی مرتبط است / تأکید قرآن بر خویشتنداری و حجاب

عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعةالزهراء(س) با بیان اینکه خویشتنداری بدون عفاف و حجاب امر مالایطاقی است، گفت: زنان کنشگران فعال اجتماعی هستند و با عفاف و حجاب خود می‌توانند زمینه‌ساز تشکیل تمدن اسلامی باشند.

عفاف و حجاب با تمدن سازی مرتبط است/ تاکید قرآن بر خویشتنداری و حجاببه گزارش ایکنا، ریحانه کارپرور، عضو گروه علمی مطالعات زنان جامعةالزهراء(س)، 24 تیرماه در نشست «حجاب و چالش‌های آن» در قم، گفت: بحث عفاف به خصوص عفاف جنسی، مسئله مشترک میان همه ادیان است و همه آنها بر خویشتنداری جنسی تأکید دارند.

وی با بیان اینکه ارتباط رفتاری، عاطفی ـ شناختی و جنسی، سه نوع رابطه میان افراد است که عفاف در هر سه مورد قابل طرح است، افزود: عفاف و چارچوب‌های آن، غیرجنسیتی هستند و مصادیق مختلفی از جمله حجاب را دارد.

کارپرور تصریح کرد: حجاب در آیات قرآن همیشه بعد از عفاف مطرح شده و آن را با ازدواج مرتبط کرده‌اند؛ در سوره مبارکه نور از آیه 27 تا 33، ابتدا بحث تشکیل خانواده مطرح شده است که تمرکز بر کفویت ایمانی در ابتدای زندگی دارد و بعد سراغ مصادیق عفاف رفته است؛ مثلاً کسی نمی‌تواند بدون اذن وارد خانه دیگری شود و اگر در زدید و به شما گفته شد برگردید، باید برگردید. «لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا».

حجاب، مقدمه تشکیل خانواده

عضو هیئت علمی جامعةالزهراء(س)، با اشاره به آیه 31 این سوره «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا»، اظهار کرد: غمض بصر شامل مرد و زن می‌شود با تأکید بر اینکه وزن بیشتری برای مردان دارد؛ این آیه حجاب را بعد از فروانداختن چشم بیان فرموده و آورده که زنان باید با جیوب، خود را بپوشانند؛ یعنی عفاف، مقدمه حجاب و حجاب مقدمه تشکیل خانواده است. حجاب سبب می‌شود تا میل به ازدواج و احساس نیاز به زن برای مردان باقی بماند.

کارپرور تصریح کرد: در آیه 33 «وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» آورده که اگر کسانی زمینه ازدواج برای آنان فراهم نشد، باید استعفاف ورزیده و خویشتنداری کنند، لذا اگر جامعه‌ای طبق دستور قرآن، عفاف و حجاب را رعایت کرد، در این صورت می‌توانیم تجویز خویشتنداری کنیم و گرنه اگر جامعه پر از محرک‌های جنسی باشد و حجاب و عفاف رعایت نشود، در این صورت، تجویز خویشتنداری هم تکلیف مالایطاق خواهد بود و پیچیدگی زیادی ایجاد می‌کند.

ارتباط میان کنشگری زنان و تمدن‌سازی

وی با اشاره به نقش زن مسلمان در تمدن‌سازی، افزود: در آیه 59 سوره مبارکه احزاب «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿۵۹﴾» بحث حجاب مطرح است؛ ولی آیات قبل و بعد از آن، در مورد منافقانی است که در مدینه حضور داشتند و با کارشکنی خود سبب آزار پیامبر شدند و به اصطلاح جامعه را به هم می‌ریختند و حضرت به دستور خداوند در صدد پاک کردن جامعه از لوث آنان بود؛ این سؤال مطرح است که چطور آیه حجاب بین آیات مرتبط با منافقین مطرح شده است؟

کارپرور بیان کرد: پاسخ این است که پیامبر در راه اصلاح ساختاری جامعه، زنان و دختران را مخاطب خود قرار داده و برای اصلاح اجتماعی از آنان مدد گرفتند، امروز هم دشمنان ما، زنان را مأمور تغییر جامعه می‌دانند و کنشگران فعال اجتماعی هستند؛ پیامبر هم وقتی می‌خواستند اصلاح ساختاری انجام دهند، از زنان کمک گرفتند که دقیقاً مقابل خواست منافقان بود. بنابراین میان کنشگری زنان با امنیت و ثبات و تمدن، ارتباط وجود دارد. زنان نقش دیگران را بازی نمی‌کنند و منفعل نیستند.

وی با بیان اینکه پوشش زنان باعث ارتقای امنیت ذهنی و روحی افراد جامعه می‌شود و قطعاً در امنیت اقتصادی، نظامی و ... هم مؤثر است، افزود: حتی کسانی که به ادیان الهی هم پایبند نیستند، ارزش‌هایی دارند که حاضرند برای آن جان بدهند؛ ما هم نیازمند قدرت نرم برای تولید قدرت سخت هستیم؛ بارها در وصیتنامه شهدا تکرار می‌شود که زنان این قدرت نرم را برای امنیت در بعد سخت‌افزاری بر عهده بگیرند و این در سیره پیامبر هم رخ داده است.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان جامعةالزهراء(س)، تصریح کرد: جذابیت اصلی بحث حجاب در دنیای امروز این است که زن محجبه احساس می‌کند چقدر می‌توانم مؤثر باشم؛ وقتی زن مسلمان اعتماد به نفس داشته باشد، می‌تواند در آینده، خانواده متعالی بسازد و در عرصه‌های مختلف اجتماعی بهترین عملکرد را دارد.

وی تأکید کرد: اگر فهم درستی از حجاب داشته باشیم و آن را به نسل جوان منتقل کنیم، کارکردهای بسیار زیادی خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha