سنت‌های الهی در قرآن و نهج‌البلاغه
کد خبر: 3911377
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

سنت‌های الهی در قرآن و نهج‌البلاغه

آمنه لطفیان سرگزی گفت: سنت‌های الهی عبارت است از ضوابطی که در افعال الهی وجود دارد و بر عالم و آدم حاکمیت می‌کند که آیات فراوانی حاکمیت سنن الهی بر زندگی بشر را اثبات می‌کنند.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، نشست دانشجویی با موضوع «سنت‌های الهی از دیدگاه قرآن و معارف نهج‌البلاغه» 29 تیرماه با حضور جمعی از دانشجویان در مجتمع کوثر دانشگاه علوم پزشکی قم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

آمنه لطفیان سرگزی، مدرس حوزه و دانشگاه در این نشست با بیان اینکه از نگاه قرآن و نهج‌البلاغه، سنت به معنای سیره، روش، طریقه و عادت مستمر است، گفت: سنت‌های الهی عبارت است از ضوابطی که در افعال الهی وجود دارد و بر عالم و آدم حاکمیت می‌کند که آیات فراوانی حاکمیت سنن الهی بر زندگی بشر را اثبات می‌کنند.

وی با بیان اینکه عمومیت و تغییر‌ناپذیری، دو ویژگی مهم سنت‌های الهی است، اظهار کرد: برخی از سنت‌های الهی حاکم بر زندگی انسان عبارت است از سنت ارسال رسل، سنت هدایت و اضلال، سنت امتحان و بلا، سنت پیروزی حق بر باطل، سنت نصرت الهی، سنت امداد، سنت استخلاف، سنت استدراج، سنت امهال و سنت مکر.

محقق و پژوهشگر علوم دینی با اشاره به اینکه آیات 137 سوره آل عمران، 11 سوره انعام و 62 سوره احزاب دلالت بر حاکمیت سنت‌های الهی بر زندگی انسان دارد، افزود: یکی از سنن الهی این است که خداوند متعال در میان هر امتی پیامبری برمی‌انگیزد تا آنان را به راه راست هدایت کند و از ضلالت و گمراهی برهاند.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: سنت امتحان، ابتلا و آزمایش برای از قوه به فعل در آوردن استعداد‌های نهفته انسان‌ها و يا خالص‌سازی شخصیت رو به رشد افراد انسانی است.

لطفيان سرگزی با شرح فرازی از خطبه اول نهج‌البلاغه و تفسیر آیه 21 سوره مجادله، گفت: پیروزی حق بر باطل از سنت‌های قطعی الهی است و جوانان مؤمن مادامی که در ایمان خود صادق و در نیت خود خالص باشند، پیروز خواهند شد. همچنین آیه هفتم سوره مبارکه محمد اشاره به سنت نصرت الهی دارد که هر کس خدا را یاری کند خدا نیز او را یاری خواهد کرد.

مدرس حوزه و دانشگاه با تفسیر با اشاره به آیات 26 سوره توبه، 18 سوره فتح، 13 و 151 سوره آل عمران و 44 سوره انفال، اظهار کرد: از جمله امداد‌های خاص یا امداد‌های غیبی عبارتند از آرامش دادن به مؤمنان، فرو فرستادن فرشتگان، زیاد نشان دادن مؤمنان و کم نشان دادن کافران، ایجاد رعب در دل دشمن.

وی ادامه داد: بر اساس آیه 105 سوره انبیاء از دیگر سنت‌های الهی حاکم بر حیات انسان‌ها، سنت استخلاف یعنی حاکمیت صالحان بر زمین است. مهدی‌باوران و مهدی‌یاوران صالحی که احکام مذهبی را در جامعه اجرا کرده و در اجرای حدود الهی تزلزلی به خود راه نخواهند داد. آیه 45 سوره فاطر نیز به سنت امهال اشاره دارد. بر پایه این سنت و بر اساس صفت مغفرت و رحمت، خداوند به همه انسان‌ها مهلت می‌دهد تا چنانچه در مسیر باطلی قرار دارند قبل از اجلشان، به‌سوی حق و حقیقت بازگردند و با انجام اعمال صالح توبه کنند.

لطفیان سرگزی بیان کرد: آیه 123 سوره انعام و 25 سوره مؤمن نیز اشاره به سنت مکر دارد. بر پایه این سنت هر کس برای ضرر و زیان به دیگران از خود حیله‌گری نشان دهد و برای صدمه زدن به دیگران نقشه‌هایی شیطانی تدارک ببیند، باید اطمینان داشته باشد که نتیجه عمل او روزی گریبان وی را خواهد گرفت.

مینا خطابی
انتهای پیام
captcha