استفاده از رونالدو برای عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4122477
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵

استفاده از رونالدو برای عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی

منابع صهیونیستی اعلام کردند این رژیم قصد دارد از کریستیانو رونالدو برای جلب توجه و اقناع جوانان عربستانی در جهت عادی‌سازی روابط با این رژیم استفاده کند.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرآت الجزیره، این پایگاه خبری در تحلیلی به قلم یارا بلیبل نوشت: کریستیانو رونالدو وظیفه اقناع جوانان عربستانی برای عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی را ایفا می‌کند.

رژیم اشغالگر اسرائیل به تلاش‌های بی وقفه خود برای تحت فشار دادن رژیم سعودی برای امضای توافق‌نامه عادی‌سازی با تل آویو ادامه می‌دهد.

تلویزیون رسمی اسرائیل (کان) اعلام کرد که وزارت امور خارجه این رژیم طرحی را برای کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی به منظور متقاعد کردن افکار عمومی سعودی در مورد موضوع عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان پیشنهاد کرده است.

وب‌سایت اسرائیلی آی 24 نیز اعلام کرد: طبق این برنامه‌ از موقعیت فوق‌العاده این ستاره‌ که یک ماه پیش برای بازی به لیگ عربستان نقل مکان کرد، برای ایفای نقش فعال در اقناع افکار عمومی و ایجاد نزدیکی بین دو طرف استفاده خواهد شد. 

این وب‌سایت خاطرنشان کرد: عادی‌سازی رژیم سعودی یکی از اهداف دولت راست‌گرای جدید اسرائیل و وزیر خارجه آن «الی کوهن» است اما این ابتکار هنوز در مراحل ابتدایی است و بحث‌های اولیه در  وزارت امور خارجه اسرائیل در حال انجام است.  

این سایت خاطرنشان کرد: قطر به هواداران فوتبال اسرائیلی اجازه داد تا برای شرکت در جام جهانی گذشته وارد این کشور شوند و در حال حاضر اسرائیل می‌خواهد روابط خود را با عربستان سعودی که یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین کشورهای جهان عرب است، عادی کند. 

شایان ذکر است که الی کوهن، وزیر امور خارجه اشغالگران هفته گذشته در سفر به خارطوم مدعی شد توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و سودان در ماه‌های آینده امضا خواهد شد.

کریستیانو رونالدو هنوز در مورد آنچه رسانه‌های اسرائیلی در مورد آن ادعا کردند، هیچ اظهارنظری نکرده است.

ابوظبی و تل آویو، با میانجی‌گری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در آگوست 2020، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و امارات حاصل شده است.

به دنبال آن بحرین در 11 سپتامبر 2020، عادی‌سازی روابط خود با رژیم اشغالگر قدس را اعلام کرد و سودان نیز در اکتبر همان سال از عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی خبر داد اما این توافقنامه را امضا نکرد. در 10 دسامبر 2020، عادی‌سازی بین مراکش و اسرائیل اعلام شد.

اعلام عادی‌سازی روابط با تل آویو و امضای توافقنامه در کاخ سفید با اشغالگران تحت نظارت واشنگتن باعث خشم عمومی در جهان اسلام و فلسطینیان شد. سیاستمداران فلسطین توافقات عادی‌سازی با اشغالگران را خیانت به بیت المقدس، مسجدالاقصی و آرمان فلسطین دانستند.

در اواخر دسامبر گذشته، فعالان مجازی ویدئویی را به زبان عبری پخش کردند که نشان می‌داد ستاره پرتغالی در حال انجام تبلیغات برای یک شرکت مخابراتی اسرائیلی است که باعث شد رونالدو به تبلیغات به نفع اسرائیل متهم شود.

کریستیانو رونالدو در سال 2019 تصویری از خود در کنار اسرائیل کاتز، وزیر خارجه وقت اسرائیل منتشر کرد، در حالی که پیراهن باشگاه ایتالیایی یوونتوس که در آن زمان در آن بازی می‌کرد را به او می‌داد.

شایان ذکر است که قرارداد باشگاه النصر عربستان با رونالدو بزرگ‌ترین گام در رویکرد شستشوی ورزشی است که رژیم سعودی در سال‌های اخیر انجام داده و شروع به خرج کردن مبالغ هنگفتی برای آن کرده است. این در حالی است که این کشور به رهبری محمد بن سلمان که قدرت مطلق را در این کشور در دست دارد، بدترین دوران حقوق بشری را تجربه می‌کند

در  شرایطی مبالغ هنگفتی خرج می‌شود و قرارداد با رونالدو پرهزینه‌ترین معامله تاریخ ورزش است که مردم عربستان در شرایط اقتصادی پرتنشی به سر می‌برند که در آن بر تعداد فقرا افزوده و انواع مالیات‌ها و هزینه‌ها به شکل بی سابقه‌ای تحمیل شده است.

پیش از این، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل چند روز پس از سفر به سودان گفته بود که حداقل یک کشور در سال جاری توافقنامه عادی‌سازی جدیدی را امضا خواهد کرد.

کوهن در گفت‌وگو با کانال عبری کان، با اشاره به یک کشور اسلامی و عربی در آفریقا، آسیا و خلیج‌فارس، مدعی شد: در وزارتخانه‌ متبوعش 6 تا 7 کشور شناسایی شده‌اند که روابط با اسرائیل را عادی می‌کنند.

وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر قدس درباره عادی‌سازی روابط با عربستان گفت: ریاض به وضوح می‌داند که ما دشمن او نیستیم، بلکه شریک عربستان هستیم.

وی ادعا کرد: توافق صلح بین عربستان سعودی و اسرائیل به نفع هر دو طرف خواهد بود و آن‌ها متوجه هستند که منافع امنیتی و اقتصادی در توافق عادی‌سازی با ما تأمین می‌شود.

نتانیاهو در اظهارات قبلی خود مدعی شده بود که صلح با عربستان به مناقشه اعراب و اسرائیل پایان می‌دهد و پس از آن راه را برای صلح با فلسطینی‌ها هموار می‌کند.

بنیامین نتانیاهو در جریان سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به اراضی فلسطینی گفت که به پیشرفت دیپلماتیک با عربستان سعودی به سمت عادی‌سازی خوش‌بین است.

نتانیاهو پس از امضای قراردادهای عادی‌سازی با چندین کشور عربی متعهد شد که با رژیم سعودی روابط رسمی برقرار کند. در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است که سالیوان با نتانیاهو درباره موضوع ایران و همچنین گام‌های بعدی برای تعمیق توافق‌نامه ابراهیم و گسترش دایره آن با تمرکز بر دستیابی به پیشرفت در روابط با عربستان سعودی گفت‌وگو کرده است.

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در جریان نشست داووس از دولت جدید اسرائیل خواست تا به طور جدی در حل مناقشه فلسطین وارد عمل شود.

وی در بیانیه‌ای  مدعی شد: رویکرد ما در قبال اسرائیل مانند گذشته است و ما همواره گفته‌ایم که عادی‌سازی روابط با اسرائیل به نفع منطقه، اسرائیل و همه است اما باید واقعی باشد. عادی‌سازی با امید دادن به فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد که این امر، مستلزم دادن حقوق ملت فلسطین است.

انتهای پیام
captcha