ضرورت بازنگری در محدودیت‌های زیست‌محیطی با هدف رشد تولید
کد خبر: 4132321
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
قادری در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

ضرورت بازنگری در محدودیت‌های زیست‌محیطی با هدف رشد تولید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: محدودیت‌های موجود زیست‌محیطی و برخوردهای بازدارنده سازمان محیط زیست به تولید ضربه وارد می‌کند و ضروری است ضمن نوسازی و روزآمدسازی زیرساخت‌ها، در نحوه استفاده از منابع طبیعی بازنگری شود.

جعفر قادری

جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه افزایش حجم تولید به خودی خود منجر به کاهش تورم و و مقابله با رکود تورمی می‌شود، اظهار کرد: تلاش برای تسهیل فضای کسب و کار، اجرای دقیق سیاست‌های اصل ۴۴، استفاده از ظرفیت‌ بخش‌های غیردولتی، استفاده از منابع مالی خارجی (فاینانس)، استفاده از دارایی‌های دولتی یا همان مولدسازی، استفاده از سازوکارهای پیش‌بینی‌شده از بازار بورس برای تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌های دولتی و نیز استفاده از ابزارها و اهرم‌های جدید و به‌روز تأمین مالی ازجمله مواردی هستند که به نوعی در تحقق شعار سال و افزایش حجم تولید اثربخش خواهند بود.

وی افزود: متأسفانه بخش‌های غیرتولیدی و غیرمولد در کشور خیلی سودسازتر از بخش‌های تولیدی و مولد هستند و ضروری است در سال جدید از قدرت این دو بخش کاسته و به بخش‌های تولیدی و مولد افزوده شود.

نقش مالیات در تحقق شعار سال

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مالیات در تحقق شعار سال گفت: اصلاح نظام مالیاتی از مطالبات اصلی است که باید پیگیری شود. درواقع عدالت مالیاتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و افزایش حجم معافیت‌‎های مالیاتی برای واحدهای تولیدی واقعی به رشد تولید و مهار تورم خواهند انجامید ولی متأسفانه طی سال‌های گذشته به درستی مورد اجرا قرار نگرفته‌اند.

قادری با اشاره به اینکه سال گذشته رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دانش‌بنیان تأکید داشتند، عنوان کرد، افزود: اینکه رهبر انقلاب امسال را به مهار تورم و رشد تولید مزین فرموده‌اند بدین معنا نیست که اهداف اصلی عنوان اقتصاد دانش‌بنیان به طور کلی رها شود، بلکه تولیدات دانش‌بنیان در چهارچوب شعار امسال قابل بررسی و واکاوی است و می‌توان از علوم دانش‌بنیان برای رشد تولیدات کشور بهره برد.

به گفته وی، تولیدات دانش‌بنیان ظرفیتی را در خود جای داده‌اند که می‌‎توانند شکاف فنی و تکنولوژی موجود در اقتصاد کشور را برطرف سازند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم به ضرورت رفع موانع موجود در بازار کار اشاره و تأکید کرد: رفع موانع در جذب نیروی کار متخصص قطعاً هم انگیزه کار را در کشور افزایش می‌دهد و هم اینکه موجب رغبت تولیدکنندگان در جذب نیرو و افزایش استخدام و اشتغال در کشور می‌شود.

محدودیت‌های زیست‌محیطی و تأثیر آن بر رشد تولید

قادری محدودیت‌های زیست‌محیطی را یکی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش رشد تولید دانست و در این رابطه گفت: گاهاً محدودیت‌های موجود زیست‌محیطی مانع استفاده از منابع طبیعی شده و از سوی دیگر برخوردهای بازدارنده سازمان محیط زیست قطعاً به تولید ضربه وارد می‌کند. به باور من ضروری است ضمن نوسازی و روزآمدسازی زیرساخت‌ها، در نحوه استفاده از منابع طبیعی بازنگری شود.

وی با بیان اینکه افزایش تعاملات با کشورهای همسایه، منطقه و کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نقش مهمی و اثرگذاری در رشد تولید دارد، عنوان کرد: از سوی دیگر افزایش تعاملات با کشورهای چین و روسیه و به ویژه کشورهایی که حاضر هستند قراردادهای بلندمدت با ما به امضا برسانند و در حوزه‌های مختلف اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کنند، به رشد تولید کمک می کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس به اصلاح شیوه واگذاری‌ شرکت‌های دولتی و به طور کلی خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: بیش از 12 سال است که از اجرای سیاست‌های اصل 44 در کشور می‌گذرد و به نظر من اصلاح سیاست‌ها ضرورت دارد و البته پیش‌نویس اصلاح این سیاست‌ها در دستورکار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته اما به طور کلی امروزه مجلس و مجمع به اجماع رسیده‌اند که سیاست‌ها و قانون باید اصلاح شوند و در این رابطه کمیسیون مشترکی تشکیل شده است.

قادری تأکید کرد: باید پذیرفت برخی از واگذاری‌ها منطقی نبوده و سازوکار آن ایراد دارد و قبلاً براساس صلاحیت متقاضیان واحدهای دولتی واگذار نشده و هرکه قیمت بیشتری را پیشنهاد می‌کرد موفق به خرید واحد دولتی می‌شد، لذا ضروری است در شیوه واگذاری‌ها اصلاحاتی صورت پذیرد.

گفتوگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha