ضرورت تدریس اخلاق مصرف در کنار تئوری‌های مصرف با هدف تحقق شعار سال + صوت
کد خبر: 4131550
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
حجت‌الاسلام خسروپناه در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

ضرورت تدریس اخلاق مصرف در کنار تئوری‌های مصرف با هدف تحقق شعار سال + صوت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید در راستای تحقق شعار سال به اخلاق مصرف در کنار تئوری‌های مصرف توجه شود و دانشگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه نقش مهمی دارند.

حجت الاسلام خسروپناه

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه تحقق شعار سال تمام تلاش خود را بکار خواهد گرفت، اظهار کرد: برای اینکه دانشگاه‌های کشور در تحقق شعار سال مفید و مؤثر واقع شوند از دو جهت باید فضای دانشگاه به مقوله «مهار تورم و رشد تولید» ورود پیدا کنند؛ اول مربوط به گفتمان‌سازی و دیگری مربوط به تحلیل ارتباط شعار سال با نظریه‌های علمی در کتاب‌های درسی است.

وی افزود: در دانشگاه‌های کشور رشته‌هایی مانند اقتصاد، روانشناسی، جامعه‌شناسی و غیره وجود دارند و تدریس می‌شوند که ضرورت دارد تمام این رشته‌ها مبتنی با شعار سال تدریس و تحلیل شوند.

تدریس اخلاق مصرف در کنار تئوری‌های مصرف

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام رضا(ع) پیرامون الگوی مصرف سخن گفتند. هرچند در رشته اقتصاد درباره الگوی مصرف تئوری‌های بسیار زیادی وجود دارند و درباره این تئوری‌ها مباحث بسیار زیادی طرح شده‌ ولی هیچ‌یک درباره اخلاق مصرف سخن نمی‌گویند. ما در جامعه فقط نیاز به تدریس و بسط و گسترش تئوری‌های مصرف نداریم و تدریس نظریاتی مانند نظریه تابع مصرف فریدمن به تنهایی کافی نیست، بلکه ضروری است در کنار تئوری‌های مصرف بحث اخلاق مصرف هم رواج و توسعه پیدا کند. باید بحث اخلاق مصرف و ارزش‌هایی که در حوزه مصرف وجود دارند در دانشگاه‌ها مطرح و تدریس شوند.

نقش آموزش و پرورش در تحقق شعار سال

وی به نقش آموزش و پرورش در تحقق شعار سال در کنار دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به نظر من مهمتر از دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش نقش اصلی و اساسی را در تحقق شعار سال دارد. اگر مدارس و مهدکودک‌ها در آموزش نونهالان و نوجوانان در حوزه مصرف صحیح و اخلاق مصرف اهتمام ویژه از خود نشان دهند قطعاً بعد از اینکه تشکیل خانواده دادند این فرهنگ و اخلاق مصرف را در خانواده ترویج خواهند داد.  

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha