تلاش برای ایجاد همگرایی در اقتصاد، مشخصه دانشگاه کارآفرین
کد خبر: 4139415
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
مقیمی در نشست خبری بیان کرد:

تلاش برای ایجاد همگرایی در اقتصاد، مشخصه دانشگاه کارآفرین

رئیس دانشگاه تهران در نشستی خبری گفت: وقتی از دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سه و چهار صحبت می‌شود واقعیت آن است که این دانشگاه باید بتواند نوعی همگرایی در اقتصاد ایجاد کند و پیوند دانشگاه با بازار کار را برقرار سازد؛ امری که قبلاً وجود نداشته و شاهد واگرایی شدیدی در این حوزه بودیم.

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، صبح امروز، 18 اردیبهشت، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور اعلام برنامه‌های این دانشگاه در زمینه اتصال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به محیط‌های کسب و کار و آشنایی با فرصت‌های شغلی و همچنین اعلام برنامه‌های نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: نمایشگاه کار در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و این همایشی است با حضور ذی‌نفعان کسب و کار. دانشگاه تهران در دوره مدیریت جدید خود شعار جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسىولئیت‌پذیری اجتماعی را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تهران در قبال کارآفرینی و اشتغال دانشجویان خود مسئولیت دارد و در این راستا حلقه‌هایی را در نظر گرفته تا زنجیره را تکمیل کند، اظهار کرد: رویکرد ما به کارآفرینی دانشجویان رویکرد جدیدی است. اگر دقت می‌کردید قبلاً مسئولان دانشگاه می‌گفتند ما مسئولیتی در قبال کارآفرینی دانشجویان نداریم ولی امروز این رویکرد تغییر کرده و این مسئله به بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه تهران تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی از دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سه و چهار صحبت می‌شود واقعیت آن است که این دانشگاه باید بتواند نوعی همگرایی در اقتصاد ایجاد کند و پیوند دانشگاه با بازار کار را برقرار سازد؛ امری که قبلاً وجود نداشته و شاهد واگرایی شدیدی در این حوزه بودیم.

دانشگاه تهران حلقه اتصال کارآفرینی

مقیمی اضافه کرد: متأسفانه درباره اینکه دانشگاه چگونه باید حلقه اتصال کارآفرینی باشد سخن گفته نشده ولی در دانشگاه تهران در تلاش برای ایجاد این حلقه اتصال هستیم و در این رابطه نهادها و معاونت‌های دانشگاه تهران ورود جدی و جدیدی داشته‌اند و اهتمام ویژه‌ای برای برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه دارند.



 

وی بیان کرد: نزدیک به 30 هزار نفر در دانشگاه تهران حضور دارند که می‌توانند میان صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کنند ولی متأسفانه به صورت جزیره‌ای به این ظرفیت‌ها نگاه شده و به همین دلیل نتوانسته‌ایم ارتباط خوبی برقرار کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه برای برقراری این ارتباط، زیرساخت‌های خوب و بخشنامه‌ای را فراهم کرده‌ایم، طوری که در مهر ماه امسال شاهد بروز و ظهور آن خواهیم بود، افزود: همچنین دروس کارورزی را تقویت کرده‌ایم و بخشی از فعالیت‌های علمی دانشجویان معطوف به نیازهای بازار کار و مهارت‌آموزی شده است.

مقیمی به نقش این دانشگاه در مهارت‌آموزی دانشجویان اشاره کرد و در این رابطه گفت: بسته کاملی را به صورت مشخص برای مهارت‌آموزی دانشجویان آماده کرده‌ایم و هر هفته به صورت منظم جلساتی را با مسئولان در این رابطه برگزار می‌کنیم. اعتقاد داریم ارتباط میان صنعت و دانشگاه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. به همین منظور زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم تا دانشجویان دانشگاه تهران بخشی از زمان خود را خارج از دانشگاه و در محیط اجتماعی بگذارنند و این حرکت جنبش جدیدی در فضای دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود. من معتقدم نوع اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه تهران باید با اوقات فراغت دیگر دانشگاه‌ها تفاوت داشته باشد و در این راستا و با هدف بازدید از شهرک‌های صنعتی اردوهایی را در نظر گرفته‌ایم تا دانشجویان با فضای کسب و کار مستقیماً آشنا شوند.

دانشگاه تهران؛ حلقه تکمیل‌کننده زنجیره پیوند صنعت و دانشگاه

وی برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه تهران را یکی از حلقه‌های واسط و تکمیل‌کننده زنجیره پیوند صنعت و دانشگاه عنوان کرد و در این رابطه افزود: رویکرد ما به برقراری این پیوند مقطعی نیست و در دیگر پردیس‌های دانشگاه تهران هم اتفاق خواهد افتاد.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: در حال مذاکره با شرکت‌ها هستیم تا در این زمینه به کمک ما بیایند. مثلاً شهرک صنعتی کاسپین می‌تواند 6 هزار فرصت شغلی را ایجاد کند و در این زمینه اثرگذار خواهد بود. در ادامه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته به دنبال این هستیم میان پایان‌نامه‌ها و نیاز بازار کار ارتباط برقرار کنیم و در این زمینه مرزهای بروکراتیک را کنار گذاشته‌ایم چون معتقدیم با نظام بروکراتیک نمی‌توان شعار جهاد علمی را تحقق بخشید. اصلاً یکی از معیارهای نمرات پایان‌نامه‌ها همین قابلیت ارتباطش با نیازهای بازار کار است.

مقیمی با بیان اینکه در نمایشگاه کار فرصتی فراهم شده تا شرکت‌های بسیار زیادی در مصلی دانشگاه تهران گرد هم آیند و ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان را به نمایش بگذارند و پیوند  قوی میان دانشگاه و صنعت ایجاد شود و این به نوعی ارتباط برد-برد به شمار می‌رود، گفت: اگر می خواهیم مطالبات رهبر انقلاب در زمینه کارآفرین شدن دانشگاه برآورده شود باید میان نهاد علم و دانشگاه همگرایی به وجود آید. دانشگاهی که کارآفرین نباشد و نظام آیین‌نامه‌ای و نمره‌دهی آن بروکراتیک باشد نمی‌تواند در حوزه تمدن‌سازی ایفای نقش کند.

وی تأکید کرد: هدف اول ما این است که ذهنیت‌ها را نزدیک کنیم و زبان مشترک میان بخش خصوصی و دانشگاه ایجاد و یکدیگر را نقد کنیم و سپس به مفاهیم مشترک دست یابیم. ما نمی‌خواهیم همه چیز روی کاغذ باقی بماند.

بنیادی بودن دانش در تولید علم، صنعت و فناوری

هادی بهرامی احسان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران دیگر سخنران این نشست بود که گفت: بنیادی بودن دانش در تولید علم، صنعت و فناوری و فراتر رفتن از توسعه‌های معمولی و سنتی و ایجاد تحولات سریع و مؤثر اثرگذار است و این موضوع برکسی پوشیده نیست. به عنوان مثال هوش مصنوعی و ورودش به فضای کسب و کار در حال حاضر به یکی از دغدغه‌های مسئولان تبدیل شده است.

وی تأکید کرد: دانشگاه نقش مهمی در پیوند دانش با صنعت برعهده دارد و دانشگاه تهران باید با رویکردهای جدید توانمندی‌های دانش را به حوزه صنعت وارد کند و با این پیوند، کشور و دانشجویان را از رشد و بالندگی بهره‌مند سازد.

فرشته امین، مدیر واحد مدیریت توسعه مهارت‌آموزی و اشتغال دانشگاه تهران به عنوان سخنران پایانی این نشست خبری گفت: هدف این نمایشگاه رویارویی کارجو و کارآفرین است تا کارجویان و دانشجویان ارتباط سازنده و طولانی‌مدت با کارفرمایان داشته باشند. این نمایشگاه از اول تا سوم خرداد ماه در مصلی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه حضور متنوع سازمان‌ها و نهاده‌هاست البته سازمان‌هایی در این نمایشگاه حضور دارند که بتوانند فرصت‌های شغلی برای دانشجویان ایجاد کنند.

وی در پایان عنوان کرد: دانشجویان رشته‌های مختلف از خدماتی که در این نمایشگاه ارائه می‌شود می‌توانند بهره ببرند و همچنین سامانه‌ای ایجاد شده تا دانشجویان بتوانند رزومه و پروفایل خود را در آن ثبت کنند و کارفرمایان آنها را شناسایی کنند و این سامانه بعد از نمایشگاه هم تحت عنوان سامانه کاریابی دانشگاه تهران ادامه فعالیت می‌دهد.

 

انتهای پیام
captcha