ضرورت اصلاح سرفصل‌های دانشگاهی متناسب با بازار کار و تنظیم سند ملی نظام نوآوری در وزارت علوم + فیلم
کد خبر: 4142605
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
در افتتاحیه نمایشگاه کار دانشگاه تهران مطرح شد:

ضرورت اصلاح سرفصل‌های دانشگاهی متناسب با بازار کار و تنظیم سند ملی نظام نوآوری در وزارت علوم + فیلم

آیین افتتاحیه نمایشگاه کار دانشگاه تهران صبح امروز برگزار شد و در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت اصلاح سرفصل‌های رشته‌‎های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار تأکید کرد و همچنین وزیر علوم از تنظیم سند ملی نظام نوآوری خبر داد.

نمایشگاه کار دانشگاه تهران افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاح نمایشگاه کار دانشگاه تهران صبح امروز، اول خرداد با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ غلامحسین حسینی‌نیا رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای؛ سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در کتابخانه مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

فرشته امین، مدیر واحد مدیریت توسعه مهارت‌آموزی و اشتغال دانشگاه تهران به عنوان سخنران نخست این مراسم با بیان اینکه این رویداد ارتباط میان صنعت و دانشگاه را نشان می‌دهد، اظهار کرد: نمایشگاه کار هرساله در دانشکده‌های دانشگاه تهران برگزار می‌شد ولی امسال برای نخستین بار است در پردیس مرکزی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

ثبت 1200 فرصت شغلی در سامانه نمایشگاه کار

وی با اعلام اینکه تا به امروز بیش از ۱۲۰۰ فرصت شغلی در سامانه نمایشگاه کار از سوی صنعتگران به ثبت رسیده است، افزود: در این نمایشگاه فرصت‌های شغلی در همه رشته‌ها معرفی شده وهمچنین ۱۰۰ سازمان و هلدینگ‌های مطرح در آن حضور دارند.

 به گفته مدیر واحد مدیریت توسعه مهارت‌آموزی و اشتغال دانشگاه تهران، ۳۰ کارگاه در این نمایشگاه برگزار خواهد شد و به طور میانگین هر یک ساعت یک کارگاه خواهیم داشت.

امین هدف از تشکیل این کارگاه‌ها را ارائه مشاوره به دانشجویان و کارجویان دانست که منجر به تقویت ارتباط میان دانشجویان با صنعتگران و کارفرمایان خواهد شد.

وی در این رابطه افزود: این کارگاه‌ها فرصتی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند تا ایده و خلاقیت آنها در تیم داوری مورد ارزیابی قرار گیرد و به نقاط قوت و ضعف ایده‌هایشان پی ببرند.

مدیر واحد مدیریت توسعه مهارت‌آموزی و اشتغال دانشگاه تهران در پایان اعلام کرد: ان‌شاءالله امسال ۱۰ کارفرمای برتر از دید دانشجویان، شناسایی و انتخاب می‌شوند و در مراسم اختتامیه از آنها تجلیل خواهد شد.

دومین سخنران این مراسم سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران بود. او درباره عزم دانشگاه تهران در تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین سخن گفت و افزود: اگر می‌خواهیم فعالیت‌های دانشگاه را به سرانجام برسانیم نباید واحدها به صورت منفک از هم و به صورت بروکراتیک اداره شوند بلکه بایستی ساختار درونی دانشگاه تهران را متناسب بازار کار تنظیم کنیم. تلاش ما این بوده و هست دانشگاه تهران را در قالب منظومه به هم پیوسته مدیریت کنیم نه به صورت جزیره‌ای و بنابراین کار فرهنگی باید در یکایک حوزه‌های پژوهشی و آموزشی دانشگاه جاری باشد.

نیازمند مدیران جسور در پیوند دانشگاه با صنعت هستیم

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به وجود رشته‌هایی که بازار کار برای آنها وجود ندارد گله‌مند هستند و توصیه کرده‌اند در این رشته‌ها تجدیدنظر شود، افزود: وزارت علوم در رابطه با این رشته‌ها برنامه‌هایی در دستورکار قرار داده و حتی آقای رئیس جمهور هم نسبت به بازار کار رشته‌ها موضوعات و مطالباتی را مطرح کرده‌اند. پس بسترها فراهم است و فقط باید شروع‌کننده‌ای وجود داشته باشد. به نظر من نبود جسارت در مدیران سبب شده از ظرفیت‌ دانشگاه‌ها در بازار کار و پیوند دانشگاه با صنعت و بازار کار بهره نبریم.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: خیلی از دانشجویان محیط واقعی کار را از نزدیک مشاهده نکرده‌اند و همین موضوع موجب سرخوردگی دانشجویان می‌شود و اینکه کارفرمایان از آنها در بازار کار استفاده نمی‌کنند. این موضوعات سبب شده اقداماتی را از درون آغاز و در رابطه با برخی رشته‌ها تجدیدنظر شود. همچنین به این منظور هر هفته جلساتی برگزار می‌شود تا دغدغه کاری و شغلی دانشجویان برطرف شود.

مقیمی رئیس دانشگاه تهران

مقیمی به اثرگذاری دانشگاه‌های کارآفرین در رفع فقر اشاره و تأکید کرد: دانشگاه‌های نسل سوم متشکل از دانشگاه‌های کارآفرین هستند. به عنوان مثال دانشگاه کمبریج را باید دانشگاه نسل سوم عنوان کرد که ضمن ایجاد ارتباط با بازار کار، سطح کیفی اساتیدش را افزایش داده و در نهایت توسعه محلی را محقق کرده و فقر را در منطقه‌ خود کاهش داده است.

وی با بیان اینکه از دانشگاه تهران انتظار می‌رود در حوزه توسعه ملی نقش‌آفرینی داشته باشد و به عنوان دانشگاه نسل سوم عمل کند، اظهار کرد: امروز اگر قرار است توسعه‌ای اتفاق بیفتد باید این توسعه را دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه تهران رقم بزند. رویکرد این دانشگاه، کارمندپروری نیست بلکه رویکردش کارآفرین‌پروری است.

ضرورت اصلاح سرفصل‌های دانشگاهی با هدف ایجاد تحول

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سخنران سوم این نشست به جایگاه فرهنگ کار و تولید در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت اشاره کرد و افزود: این تصور و انگاره که فارغ‌التحصیل دانشگاهی حتماً باید پشت میز بنشیند تا بتوان عنوانش را کار و اشتغال گذاشت تغییر یابد. در برخی از استان‌ها به شدت نیازمند نیروی کار و کارگر ماهر و متخصص هستیم ولی چون دانشجو مهارت ندارد نمی‌تواند وارد بازار کار شود و این موضوع در حوزه علوم انسانی شدیدتر است.

وی با بیان اینکه در دوره تحول قرار داریم و از زمانی که منشور بیانیه گام دوم صادر شد این دوره آغاز شده است، اظهار کرد: دانشگاه باید پیشگام دوره تحول باشد و اگر می‌خواهیم حوزه حکمرانی کشور با نسیم تحول همراه شود ضروری است همه بخش‌ها و عناصر کشور در مسیر تحول، کار و کارآفرینی قرار گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ضرورت پیوند سرفصل‌های دانشگاهی با بازار کار اشاره کرد و گفت: بایستی در سرفصل‌های درسی بازنگری شود و به ویژه اینکه رشته‌های علوم انسانی را با حاکمیت پیوند دهیم. متأسفانه برخی دانشجویان دکترای علوم سیاسی هستند که نمی‌دانند فرآیند تصمیم‌گیری در حاکمیت و استان چگونه است، وقتی اینها اصول اولیه رشته خود را نمی‌دانند چگونه می‌خواهند وارد بازار کار شوند!؟ پس نتیجه می‌گیریم اصلاح سرفصل‌های رشته‌ها ضروری و لازم است و منجر به تحول خواهد شد.

اسماعیلی با تقدیر از عملکرد رئیس دانشگاه تهران، خطاب به او گفت: باید دانشگاه تهران در مسیر پیوند دانشگاه و بازار کار پیشگام باشد و وقتی به پایان دولت رسیدیم کارنامه خوب از خود به جای گذاشته باشد. همچنین این دانشگاه باید دانشجویان را آموزش و آنها را با بازار کار پیوند دهد.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخنران چهارم و پایانی این نشست بود که با اشاره به گسترش رشته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور یادآور شد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ مقطع دکتری در کشور دایر نبود تا اینکه در سال ۱۳۶۵ اولین مقطع دکتری دایر شد و امروز در اکثر رشته‌ها مقطع دکتری و در بعضی رشته‌‎ها هم پسادکتری وجود دارد.

تنظیم سند ملی نظام نوآوری در وزارت علوم

وی با این اعلام اینکه سند ملی نظام نوآوری در وزا رت علوم تهیه و تنظیم شده و در حال واکاوی است، گفت: اگر این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد توانایی تبدیل علوم به فنون را دارد.

وزیر علوم ادامه داد: باید تلاش کنیم نهضت ملی اشتغال را همه‌گیر کنیم، چون اگر جوانان ما شغل مناسب داشته باشند تشکیل خانواده می‌دهند و شور و نشاط در جامعه گسترش خواهد یافت و از سوی دیگر مهاجرت نخبگان را هم دیگر شاهد نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه تهران پرچم‌دار فرهنگ‌سازی در توسعه کارآفرینی است، افزود: باید پذیرفت دانشگاه منشأ آفرینش است و فرهنگ‌آفرینی و کآرفرینی از وظایف دانشگاه محسوب می‌شود.

زلفی‌گل بیان کرد: کشور ما مزیت‌های نسبی فراوانی را در خود جای داده ولی متأسفانه خام‌فروشی مانع بهره‌‎برداری از این مزیت‌ها شده است. برای اینکه خام‌فروشی نکنیم و از ظرفیت دانش بهره ببریم باید دانشگاه پیش‌قدم شود. همچنین دانشگاه باید مزیت‌آفرینی کند و مزیت‌هایی که در کشور وجود ندارد را خلق کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه از اکنون برای بررسی نیازهای آینده کشور بررسی‌های لازم را انجام دهد تا ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برآورده ساختن این نیازها هرچه سریع‌تر فراهم شود.

وزیر علوم با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: برای کارآمد شدن برنامه هفتم که اخیراً از سوی دولت ارائه شده نیازمند نظر دانشگاهیان هستیم. به عبارت بهتر اهالی دانشگاه باید نقاط قوت و ضعف این برنامه را عیان سازند و برای اصلاح آن پیشنهادات خود را به نمایندگان مجلس ارائه دهند. در هر برهه‌ای باید فکر و ایده دانشگاهیان به کار گرفته شود و برای اینکه برنامه هفتم توسعه در مسیر درستی تصویب شود لازم است دانشگاهیان نظر و ایده خود را ارائه دهند.

زلفی‌گل با بیان اینکه دانشگاه نقش تربیتی و فرهنگ‌آفرینی دارد و باید نقش استاد-راهنما به ویژه در مقطع کارشناسی جدی گرفته شود، تأکید کرد: برای همه ورودی‌ها باید نقش استاد-راهنما را مهم دانست و برای اساتید راهنما هم امتیازاتی را در نظر گرفت. متأسفانه با فراگیر شدن اتوماسیون‌ها نقش استاد-راهنما بسیار کمرنگ شده، درصورتی‌که خیلی از مشکلات دانشجویان از طریق ارتباط با اساتید قابل حل است و تصمیم گرفته شده ۲۵ درصد پژوهانه اساتید به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد.

در انتهای این مراسم نمایشگاه کار دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان حاضر افتتاح شد. در این نمایشگاه علاوه بر ارائه فرصت‌های شغلی و کارآموزی به کارجویان، کارگاه‌های آموزشی متنوع با رویکرد آماده‌سازی کارجویان برای ورود به بازار کار برپا می‌شود.

لازم به ذکر است، نمایشگاه کار دانشگاه تهران از امروز تا سوم خرداد در حال برگزاری است و همچنین در حاشیه این نمایشگاه نشست‌هایی با حضور مدیران ارشد و تصمیم‌گیران حوزه اشتغال کشور در سه بخش سازمان‌های دولتی، دانشگاه و صنعت در محل خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران با هدف شناسایی مشکلات حوزه اشتغال جوانان و ارائه راهکار‌های اجرایی برگزار می‌شوند.

مجتبی برزگری

انتهای پیام
captcha