تعاونی‌ها همکاری را جایگزین رقابت کرده‌اند
کد خبر: 4164831
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
مسکنی:

تعاونی‌ها همکاری را جایگزین رقابت کرده‌اند

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با بیان اینکه تعاونی‌ها نماد ظهور و بروز اقتصاد مردمی هستند، گفت: برخلاف اقتصاد آزاد در تعاونی‌ها رقابت معنا ندارد و همکاری و مشارکت در کنار یکدیگر مهم است؛ تعاونی‌ها همکاری را جایگزین رقابت کرده‌اند.

مهدی مسکنی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مهدی مسکنی، معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز، سوم شهریور، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با تبریک فرا رسیدن هفته تعاون و هفته دولت گفت: با تصویب قانون تعاون در کشور شاهد شروع نهضت تعاون در اقتصاد ایران بوده‌ایم. تعاون موازین اخلاقی مانند مودت و همکاری را در خود جای داده و به همین دلیل هفته‌ای را در سال به نام هفته تعاون مشخص کرده‌ایم.

وی افزود: تعاون در اسلام به عنوان یک عامل برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت تلقی شده و از این طریق می‌توان به تقویت بنیان‌های اجتماعی و اقتصادی و تعادل در جامعه کمک کرد. مردم عزیز ایران خاطرات خوبی را از تعاونی‌ها در روزهای ابتدایی انقلاب در ذهن دارند؛ تعاونی‌هایی که در زمان جنگ یکی از سنگرهای دفاع از کشور محسوب می‌شدند به ویژه تعاونی‌های مصرف که نقش جدی را در مدیریت اقتصادی جنگ بازی کردند و در دوران سازندگی هم این نقش را تعاونی‌های مسکن بازی کردند.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی‌ها نماد ظهور و بروز اقتصاد مردمی هستند، افزود: مستضعفان و طبقات محروم جزء اهداف اصلی تعاونی‌ها هستند. از آنجا که مسئله اصلی در اقتصاد آزاد رقابت است و هرکسی در این نوع اقتصاد تلاش دارد با هم رقابت کند ولی در تعاونی‌ها اصل این است که به جای رقابت، با همکاری یکدیگر بهبود و ارتقای وضعیت اقتصادی کشور رقم بخورد؛ یعنی تعاونی‌ها همکاری را جایگزین رقابت کرده‌اند.

مسکنی ادامه داد: تعاونی‌ها واسطه‌ها را از بین می‌برند و این امر منجر به حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود. در دولت سیزدهم نگاه جدی به تعاونی‌ها وجود داشته و رئیس جمهور در سخنانشان از تعاونی‌ها بارها حمایت کرده است.

وی بیان کرد: تعاونی‌ها نقش جدی در تنظیم بازار دارند که در اواخر سال و منتهی به آغاز سال جدید به وضوح این اثرگذاری دیده می‌شود. از سوی دیگر تعاون‌گران در تجارت خارجی نقش مهمی ایفا می‌کنند و همچنین بخش تعاون نقش زنان را در اقتصاد افزایش داده است.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حوزه حمایت از بخش تعاون تسهیلات قرض‌الحسنه را پرداخت کرده‌ایم، گفت: دولت سیزدهم آنقدر برای بخش تعاون ارزش قائل است که بعد از 10 سال اصلاحیه سند تعاون را به تصویب رساند. امیدوارم با کمک مؤمنان و تعاون‌گران دست دولت سیزدهم در این رابطه گرفته شود.

مسکنی با بیان اینکه بخش تعاون یکی از راه‌های مشارکت مردم در اقتصاد است، اظهار کرد: در راستای عمل به قانون اساسی و منویات مقام معظم رهبری زمینه مشارکت مردم در تعاونی‌ها به میزان 44 هزار میلیارد تومان فقط در ظرف 6 ماه فراهم شده که این برای اولین بار است در اقتصاد ایران اتفاق می‌افتد.

وی گفت: اقتصاد تعاونی برگرفته از فرهنگ اصیل مردم ایران اسلامی است. مدل تعاونی و اقتصاد تعاونی را باید مدنظر قرار دهیم و در این رابطه باید به منویات رهبر معظم انقلاب و سخنان امام راحل عمل شود. از شما مردم عزیز ایران می‌خواهم فرزندان خود را در بخش تعاون فراموش نکنید و آنها را کمک کنید.

انتهای پیام
captcha