تعاونی‌پلتفرم‌ها قابلیت اصلاح فرآیند‌های معیوب اقتصادی را دارند
کد خبر: 4178278
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
امیرحسینی در گفت‌وگو با ایکنا:

تعاونی‌پلتفرم‌ها قابلیت اصلاح فرآیند‌های معیوب اقتصادی را دارند

کارشناس و فعال عرصه اقتصاد تعاونی با بیان اینکه تعاونی‌پلتفرم‌ها قابلیت تغییر و اصلاح فرآیند‌های معیوب اقتصادی را دارند، گفت: طبق گفته اندیشمندان اقتصاد آینده ازآن تعاونی‌های پلتفرمی است و تعاونی‌پلتفرم‌ها اقتصاد را از دست مافیا و یک شخص خارج و در اختیار تمام مردم قرار می‌دهد.

امیرحسینی تعاونی پلتفرم  کاسب

تعاونی‌پلتفرم‌ها گونه جدیدی از تعاونی‌ها محسوب می‌شوند که با رشد و توسعه فضای مجازی و اینترنت پا به عرصه فعالیت گذاشته‌اند اما فعالان این حوزه از بی‌مهری‌ها و نبود اقدامات حمایتی و از رویکرد نه‌چندان کارشناسانه برخی مسئولان گلایه‌مند هستند.

علیرضا امیرحسینی، کارشناس و فعال عرصه اقتصاد تعاونی در گفت‌وگو با ایکنا، تعاونی‌پلتفرم‌‎ها را  طرحی جدید عنوان کرد که می‌تواند به تقویت اقتصاد تعاونی منجر شود و در این رابطه گفت: متأسفانه به‌دلیل عدم اشراف کامل برخی مدیران به کارکرد تعاونی‌پلتفرم‌ها شاهد ایجاد موانع در مسیر رشد و توسعه این بخش هستیم.

وی بیان کرد: فرآیند فعالیت‌های نوین در سطح جهان منوط به مسیری است که اینها طی می‌کنند؛ یعنی خودشان مسیرهای نوین را خلق می‌کنند ولی متأسفانه در کشور ما همه چیز دستوری است و همین مسئله سبب شده هر به‌روزرسانی با مشکل و چالش‌هایی مواجه شود.

این کارشناس اقتصاد تعاون یکی از مزیت‌های تعاونی‌پلتفرم‌ها را شفافیت بالای آن دانست و در این رابطه اظهار کرد: در این شیوه فعالیت تعاونی هر اتفاقی اعم از فعالیت مالی و حتی مسائل حقوقی شاهد نوعی شفافیت هستیم و در این بستر هیچ اتفاق و تراکنشی پنهان نمی‌ماند.

امیرحسینی با انتقاد از رویکرد نه‌چندان حمایتی برخی مقامات و مسئولان از تعاونی‌پلتفرم‌ها گفت: برخی دوستان در مقام ادعا مدعی هستند که از نبوغ و ایده‌های جدید در حوزه تعاونی استقبال می‌کنند ولی این فقط در قالب حرف است و متأسفانه هیچ یک از آنها در مرحله عمل مسیری را برای مجموعه تعاونی‌پلتفرم‌ها هموار نکرده‌اند. همانطور که اشاره کردم عمر تعاونی‌پلتفرم‌ها در ایران زیاد نیست و تا به امروز تنها دو تعاونی‌پلتفرم کاسب و دیگری هم به وسیله مرکز منتا راه‌اندازی شده‌اند.

حمایت نه‌چندان مطلوب از تعاونی‌پلتفرم‌ها

وی بیان کرد: عملاً آنچنان شاهد فعالیت جدی تعاونی‌پلتفرم‌ها در کشور نیستیم زیرا به دلیل رویکردهای نه‌چندان کارشناسانه، فعالان عرصه تعاونی علاقه‌ای به حضور در این زمینه ندارند و از همه بدتر اینکه بانک یا مؤسسات مالی هم حاضر نیستند از فعالان این عرصه حمایت جدی به عمل آورند. هیچ حمایت مادی از تعاونی‌پلتفرم‌ها نمی‌شود و تنها کمکی که تا کنون وجود داشته مربوط به حمایت برخی از دوستان سازمان برنامه و بودجه است که به ما کمک کردند تا پروژه تعاونی‌پلتفرم‌ها استارت بخورد ولی اکنون که استارت آن زده شده آن را به حال خود رها کرده‌اند!

این فعال حوزه اقتصاد تعاونی گفت: اگر به دنبال شفافیت در عرصه تعاونی هستیم یا اگر درصدد جذاب‌تر کردن فعالیت تعاونی و جلب مخاطبان بیشتر به این عرصه هستیم باید مدل‌های نوین را در این عرصه بکار بگیریم و به نظر من تعاونی‌پلتفرم‌ها یکی از بهترین راهکارها به حساب می‌آیند که لازم است از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرند.


بیشتر بخوانید:

به گفته وی، تمام فرآیندهای مالی تعاونی‌پلتفرم‌ها شفاف و هر سودی که از این طریق خلق می‌شود در لحظه تقسیم خواهد شد.

امیرحسینی ادامه داد: هیچ پلتفرمی همانند تعاونی‌پلتفرم‌ها به دنبال سود جمعی نیست مگر اینکه فعالیتش عام‌المنفعه باشد. متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که کار کردن و فعالیت در عرصه تعاونی‌پلتفرم‌ها را به یک کار فرسایشی تبدیل کرده است.

تعاونی‌پلتفرم‌ها؛ اصلاح‌کننده مدل‌های سنتی تعاونی

وی یکی از معضلاتی را که بخش تعاونی به وجود آورده مربوط به نامشخص بودن ورودی‌‎ها و خروجی‌ها دانست و در این رابطه گفت: برخی دوستان عادت دارند برای همه مشکلی یک نسخه تجویز کنند؛ درست است که نبود شفافیت کافی در مدل سنتی تعاونی موجب متضرر شدن برخی اعضا شده اما تعاونی‌پلتفرم‌ها تأسیس شده‌اند برای اینکه شفافیت را در فعالیت‌های تعاونی افزایش دهند و شیوه‌های سنتی را کنار بزنند.

این فعال حوزه اقتصاد تعاونی، قوانین دست‌وپاگیر را مانع جدی در مسیر توسعه تعاونی‌پلتفرم‌ها عنوان کرد و در این رابطه گفت: چهار سال است که از طرح ایده اولین تعاونی‌پلتفرم در کشور می‌‌گذرد اما هنوز نتوانسته‌ایم اولین تعاونی‌پلتفرم را عملیاتی کنیم و دلیلش هم به خاطر قوانین دست‌وپاگیر و نبود آشنایی کافی برخی مدیران با چنین شیوه‌ای است و این خیلی درد بزرگی است.

وی با بیان اینکه تعاونی‌پلتفرم‌ها قابلیت تغییر و اصلاح فرآیندهای معیوب اقتصادی را دارند، گفت: این را اندیشمندان اندیشکده تعاون دانشگاه هاروارد می‌گویند و طبق گفته این اندیشمندان اقتصاد آینده ازآن تعاونی‌های پلتفرمی است. تعاونی‌پلتفرم‌ها اقتصاد را از دست مافیا و یک شخص خارج و در اختیار تمام مردم قرار می‌دهد ولی در کشور ما برخی ظاهراً نمی‌خواهند چنین اتفاقی بیفتد و تعاونی‌پلتفرم‌ها فراگیر شوند.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: تعاونی‌پلتفرم‌ها به توزیع عادلانه سود، ثروت و درآمد منجر می‌شوند و این اتفاق مهمی است که از این طریق رقم خواهد خورد و همچنین به تبعیض‌ها پایان می‌دهند و اشتغال را تقویب می‌کنند و همه را به درآمد می‌رسانند و به‌طور کلی انقلابی در عرصه تعاونی‌ها و کسب و کارها ایجاد می‌کنند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha