پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در زمان نزدیک و مکان مناسب خواهد بود + صوت
کد خبر: 4209232
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
حسین آجرلو:

پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در زمان نزدیک و مکان مناسب خواهد بود + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه خواست اسرائیل وارد کردن جمهوری اسلامی ایران به یک جنگ سنگین است، گفت: به نظر می‌رسد پاسخ ایران با لحاظ عدم گسترش جنگ و تنش در سطح منطقه، به شکل حساب‌شده و در زمان و مکان مناسب و در زمانی خیلی نزدیک خواهد بود.

حسین آجرلو، مدیر گروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر

حسین آجرلو، مدیر گروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر و کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهداف اسرائیل از حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق با وجود وضعیت نامناسب و بد رژیم صهیونیستی در غزه، این رژیم  گفت: رژیم صهیونیستی بعد از عملیات هفت اکتبر، چند هدف را برای حمله و عملیات زمینی برای کنترل امنیتی غزه، مشخص کرد

وی با اشاره به سه هدف ترسیمی رژیم صهیونیستی مبنی بر آزادی اسرا، نابودی حماس و غیرنظامی کردن منطقه نوار غزه، ادامه داد: اسرائیل فکر می‌کرد این مسئله در زمانی کوتاه رخ دهد اما اینک بعد از عبور شش ماه از طوفان‌الاقصی، عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است جز اینکه منطقه رفح را تحت اشغال نظامی قرار داده‌اند. 

جنگ پرهزینه غزه برای رژیم صهیونیستی

آجرلو اظهار کرد: خروجی‌ این شش ماه نشان داد هیچ کدام از اهداف اسرائیل محقق نشد و نه اسرا آزاد شدند، نه حماس نابود شد و حتی نتوانستند کنترل امنیتی بر این منطقه پیدا کنند. این جنگ برای رژیم صهیونیستی بسیار پرهزینه بود و تعداد کشته‌های آنها این مسئله روشن می‌شود. امروز غزه عملا به منطقه‌ای تبدیل شده که دستاوردی برای رژیم صهیونیستی نداشته است. جنگ طولانی شده، تعداد کشته‌ها روز به روز افزایش یافته، اسرا آزاد نشده‌اند و در هیچ مسئله‌ای شاهد پیشروی اسرائیلی‌ها نیستیم و به نوعی به بن‌بست در غزه و جبهه جنوب رسیده‌اند. 

وی با بیان اینکه پس از حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه شاهد این بودیم که تقابل مرزی شروع شده است، گفت: این تقابل مرزی بین حزب الله و رژیم صهیونیستی در ابتدا به صورت کنترل شده بود اما اینک به سطحی از درگیری تبدیل شده که عملا وضعیت جبهه شمالی را به شدت در رژیم صهیونیستی آسیب‌زا کرده است. رژیم صهیونیستی می‌خواهد عملیاتی انجام دهد اما طرف مقابل (حزب الله) با هوشمندی، همواره سطح عملیات را بالا می‌برد و این سطح عملیات یک بازدارندگی ایجاد کرده به طوری که نگذاشته است این عملیات در جبهه شمال طبق سناریوی رژیم صهیونیستی پیش رود. 

آجرلو با اشاره به جبهه و وضعیت داخلی اسرائیل اظهار کرد: در جبهه داخلی رژیم صهیونیستی اختلافات سیاسی تشدید یافته به طوری که اعتراضات در کف خیابان‌های رژیم به شدت زیاد شده است و رژیم صهیونیستی وضعیت سیاسی خوبی ندارد.

اتحاد و انسجام داخلی لازمه دوران جنگ

وی تأکید کرد: لازمه یک واحد سیاسی در دوران جنگ اتحاد و انسجام داخلی است و حال آنکه امروز در اسرائیل انسجام داخلی وجود ندارد و یک دو قطبی شکل گرفته که در حال تشدید شدن است این رژیم را در داخل با یک وضعیت بحرانی روبرو کرده است. 

مدیر گروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر به فشار وارده در عرصه بین‌المللی به رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: بحران غزه طولانی شده و حتی متحدین هم می‌خواهند جنگ پایان پیدا کند. طولانی شدن جنگ، فشار بین‌المللی را از سوی متحدین بر اسرائیل افزایش داده و در چنین وضعیتی رژیم صهیونیستی دچار بحران شده است.

آجرلو ادامه داد: به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی برای خروج از این بحران به دنبال این بود که سطح جنگ را به یک منطقه دوردست بکشاند تا بتواند به نوعی با افزایش اخبار در حوزه تقابل ایران و رژیم صهیونیستی، برخی از اقدامات را در نوار غزه که به شدت با مخالفت جهانی روبرو است، افزایش دهد و همچنین در جبهه داخلی خود بتواند با ایجاد یک اتحاد نسبی برخی از اهداف خود را محقق کند. 

راهبرد رژیم صهیونیستی بر ترور هدفمند

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به فاصله آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی، گفت: اسرائیل به دنبال تبدیل قضیه فلسطین و تقابل اسرائیلی ـ فلسطینی به یک تقابل ایرانی ـ اسرائیلی است تا با این دو قطبی، آمریکا را وارد پرونده کرده و بتواند بین برخی از کشورهای منطقه اختلاف ایجاد کنند، چراکه جمهوری اسلامی دیگری آمریکا است و آمریکا دیگری برخی از کشورهای منطقه است.

آجرلو با بیان اینکه ترور هدفمند همواره یک راهبرد مهم رژیم صهیونیستی بوده است، گفت: رژیم صهیونیستی همواره سعی می‌کند تا با ترور به نوعی بخشی از  تهدیدات امنیتی‌اش را کاهش دهد. حال اینکه این ترور هدفند به نفع رژیم بوده است یا خیر، بحث دیگری است اما رژیم صهیونیستی به بحث ترور عادت کرده است.

کد

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی پیامدسنجی حمله موشکی به کنسولگری ایران را کرده بود اما نه تا این حد، افزود: رژیم صهیونیستی از ابتدای عملیات هفت اکتبر تاکنون عملا فعالیت سیاسی به طور خاص، انجام نداده بود. اقدام رژیم صهیونیستی به نوعی گسترش دامنه تنش است.

کارشناس مسائل غرب آسیا به اقدامات گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران داخل این فرایند نبوده اما حمله به منطقه‌ای که ارتباط مستقیم با جمهوری اسلامی دارد و کنسولگری و نمایندگی رسمی ایران است، رژیم صهیونیستی را وارد عرصه‌ای کرد که گسترش‌دهنده تقابل صهیونیست‌ها است. به همین دلیل می‌بینیم اکثر کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی ضمن حمایت نسبی اما اعلام می‌کنند که در جریان نبوده‌اند و به نوعی به اسرائیل این پیام را می‌دهند که به دنبال گسترش تنش نباشد. 

اضطراب رژیم صهیونیستی در حوزه تصمیم‌گیری

آجرلو اضافه کرد: مسئله دیگر بحث واکنش‌های اعلامی جمهوری اسلامی بود که عملا جبهه داخلی رژیم صهیونیستی را با چالش روبرو کرد. یعنی صهیونیست‌ها درگیر جنگی بودند اما در این شرایط، مطرح شدن جنگی فراتر و بزرگتر منجر به این شد که بحران داخلی و شرایط اضطراب داخلی حاکم شود. همین وضعیت ابهامی در جبهه داخلی، عملا صهیونیست‌ها را دچار مشکل کرد. 

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه عملیات رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران خلاف قواعد بین‌المللی و کنوانسیون وین بوده است، گفت: مسئله کشتن امدادگران خارجی و جنایت رژیم صهیونیستی در بیمارستان‌ها موجب شد که این رژیم در جهان به عنوان عامل تنش‌زا مطرح شود.

آجرلو با بیان اینکه رژیم صهیونیستی فکر می‌کرد آمریکا کاملا از آنها حمایت کند اما اکنون یک عدم قطعیت در حمایت آمریکا از خود می‌بینند، گفت: رژیم صهیونیستی در حوزه تصمیم‌گیری، دچار اضطراب شده است، به طوری که دست به هر اقدامی می‌زند باعث بدتر شدن، وضعیتش می‌شود و با توجه به این وضعیت، تحلیل‌هایی که دریافت می‌کنیم این است که ضعف رژیم صهیونیستی منجر به ضعف در تصمیم‌گیری و اقدامات ماجراجویانه‌ شده است. 

جنگ‌های کوتاه و مؤثر؛ دکترین‌ نظامی رژیم صهیونیستی 

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره علت عدم پذیرش توقف جنگ از سوی نتانیاهو، گفت: رژیم صهیونیستی نه عمق ژئوپلیتیک دارد و نه جمعیت بالا و نه توان اقتصادی. اقتصاد رژیم صهیونیستی خدمات‌محور است. اصولا تاکتیک‌ها و دکترین‌ها نظامی در داخل رژیم صهیونیستی بر جنگ‌های کوتاه و مؤثر است اما عملا در جنگ غزه، رژیم صهیونیستی وارد جنگ طولانی شده است. 

آجرلو به همسویی افکار عمومی جهان به ویژه غرب با دستگاه تبلیغاتی‌ رژیم صهیونیستی در ابتدای جنگ‌ بعد از عملیات زمینی اشاره کرد و افزود: اما هرچه گذشت، بحث تبلیغاتی‌ رژیم صهیونیستی به ضررش شد و دیپلماسی عمومی نیز تا جایی پاسخ می‌دهد بنابراین اینها نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی آماده جنگ طولانی نبوده است. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: از سوی دیگر تاریخ نشان داده است پس از شکست در جنگ‌ها، عملا نخست‌وزیر از صحنه و گردونه سیاسی خارج می‌شود اما نتانیاهو به دنبال این است که از جنگ، دستاورد حداقلی بدست بیاورد تا بتواند دوباره در ساحت سیاسی باقی بماند و یا اینکه جریان مورد نظرش در قدرت بماند اما به نظر می رسد این مسئله با چالش روبرو شده است. 

تصمیم جمهوری اسلامی متناسب با نوع تقابل صهیونیست‌ها

وی تصریح کرد: بحث دیگر این است که به نظر می‌رسد نتانیاهو می‌خواهد خودش را تا انتخابات ایالات متحده آمریکا نگه دارد که شاید اگر ترامپ به روی کار آمد، با حمایت ترامپ بتواند پشتوانه سیاسی برای خود ایجاد کند. به نظر می‌رسد این مسئله، بحث داخلی است. منافع رژیم صهیونیستی به منافع شخصی نتانیاهو و احزاب همسو، گره خورده است اما واقعیت این است که پس از تحولات اخیر، امکان محاکمه و حتی خروج نتانیاهو از ساحت سیاسی وجود دارد. 

آجرلو درباره نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی، گفت: اصولا جمهوری اسلامی ایران در تاریخ نشان داده که همواره هر نوع تهدیدی علیه آن شده، پاسخ داده است اما به نظر می‌رسد این پاسخ با توجه به اینکه جمهوری اسلامی هیچگاه به دنبال گسترش جنگ و تنش در سطح منطقه نبوده، در زمان و مکان مناسب خواهد بود البته در زمانی خیلی نزدیک و این پاسخ به آینده موکول نمی‌شود. در عین حال این پاسخ حساب‌شده است، نه اینکه دامنه جنگ گسترش پیدا کند چرا که این خواست اسرائیل است که جمهوری اسلامی را به نوعی وارد فرایند جنگ سنگین کند. لذا جمهوری اسلامی ایران با درک این مسئله تصمیماتش را متناسب با نوع اقدام صهیونیست‌ها اتخاذ می‌کند. 

انتهای پیام
captcha