مخالف گفتمان ضدیت با اسلام هستیم
کد خبر: 4149212
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
اردوغان:

مخالف گفتمان ضدیت با اسلام هستیم

رئیس جمهور ترکیه در پیامی تأکید کرد که کشورش مخالف گفتمان نفرت‌پراکنی در قبال آوارگان و ضدیت با اسلام است.

به گزارش ایکنا، به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه، بر مخالفت خود با سخنان نفرت‌انگیز نسبت به پناهندگان و نیز ایدئولوژی نئونازی‌ها و خصومت با اسلام و خارجی‌ها در کشورهای غربی تأکید کرد.

وی در پیامی به مناسبت روز جهانی پناهندگان که مصادف با 20 ژوئن هر سال است، تصریح کرد: مردم در نقاط مختلف جهان به ویژه منطقه جغرافیایی که ترکیه در آن قرار دارد به دلایلی مانند تروریسم، درگیری، جنگ‌های داخلی و قحطی مجبور به مهاجرت هستند.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد که تعداد آوارگان در سراسر جهان به 110 میلیون نفر رسیده است که 62.5 میلیون نفر آواره در کشور خود و 35.3 میلیون نفر هم در کشورهای دیگر آواره هستند.

وی افزود: موضع آنکارا در مورد مهاجرت غیرقانونی و موضوع پناهجویان که یک چالش جهانی را تشکیل می‌دهند، تأکید بر حفاظت از جان و کرامت انسانی و همچنین حفاظت از امنیت خود ترکیه است.

اردوغان تأکید کرد: ملت ترکیه که قرن‌ها بدون تبعیض از کسانی که از بی‌عدالتی فرار می‌کنند محافظت می‌کند، بار دیگر در مقابله با بحران‌های منطقه به ویژه سوریه و اوکراین همین موضع را نشان داده است.

وی گفت: ترکیه که همواره به وظایف و تعهدات بشردوستانه خود در قبال همسایگان عمل می‌کند، از بازگشت امن، داوطلبانه و شرافتمندانه آوارگان به سرزمین خود حمایت و پروژه‌های لازم را برای آن اجرا می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: ما سخنان نفرت‌انگیز نسبت به پناهجویان، ایدئولوژی نئونازی و خصومت با اسلام و بیگانگان را که پس از تثبیت در کشورهای غربی به جوامع دیگر سرایت کرده است، رد می‌کنیم.

وی ادامه داد: جریان‌های بیماری وجود دارد که هیچ کس دیگری را که متعلق به نژاد، فرهنگ و اعتقادات خودشان نیست انسان نمی‌دانند. ما آن را تهدیدی برای ارزش‌های انسانی و آینده مشترک بشریت می‌دانیم.

انتهای پیام
captcha