خداوند منتقم بندگان است + فیلم
کد خبر: 4205947
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۰
باران حکمت/ 16

خداوند منتقم بندگان است + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت شانزدهم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: حضرت علی(ع) در نامه 53 نهج البلاغه فرموده است هرکسی به بندگان خدا ستم کند خدا شاکی اوست و از او انتقام می‌گیرد قبل از اینکه خود آن بنده برای انتقام قیام کند. 

خداوند منتقم بندگان است + فیلمنهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت شانزدهم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
 
اگر در خاطر شریف شما زنده مانده باشد، به یاد دارید که وقتی در کودکی و دوران مدرسه، کاردستی درست می‌کردیم چقدر به آن دلبسته می‌شدیم و مراقب آن بودیم و همچون جان شیرین از کاردستی خودمان مراقبت می‌کردیم و تعدی و تجاوز هیچ کس به کاردستی خودمان را تحمل نمی‌کردیم. این مثالی بسیار ساده و نارسا است ولی در عین حال، ما نیز کاردستی‌های خدا هستیم. خدا ما را با دستان توانای خودش آفریده و پرورش داده است لذا نسبت به سرنوشت، حیثیت و حقوق ما حساس است.
 
خداوند نسبت به رعایت حقوق بندگان خودش، بیش از بندگانش غیرت نشان می‌دهد. حضرت علی(ع) جمله‌ای تکان دهنده دارد و می‌فرماید حقوق بندگان خدا، مقدم بر حقوق خدا و مقدمه حقوق خداست. اگر کسی حقوق بندگان خدا را رعایت نکند قطعا نمی‌تواند حقوق خدا را رعایت کند و اگر کسی به حقوق بندگان خدا تجاوز کند به حقوق خالق آنها تجاوز کرده است و باید منتظر برق غیرتی باشد که از عمق عالم هستی خواهد جهید و خرمن وجود او را به آتش خواهد کشید.
 
خداوند در قرآن فرموده است: «وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا ۙ وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا ۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ؛ و محقّقا ما اقوام و مللی را پیش از شما به کیفر ظلمشان سخت به دست هلاک سپردیم و نیز به کیفر آنکه پیغمبرانی با آیات و معجزات بر آنها آمد باز هیچ ایمان نیاوردند. ما این گونه مردم بد عمل را به کیفر می‌رسانیم» (یونس/13) خداوند منتقم اصلی و اولی، از ظلم به بندگان خودش است چنانکه حضرت علی(ع) در نامه 53 نهج البلاغه فرمود: «وَ مَنْ ظَلَمَ عِبادَ اللّهِ كانَ اللّهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبادِهِ» هرکسی به بندگان خدا ستم کند خدا شاکی اوست و از او انتقام می‌گیرد قبل از اینکه خود آن بنده برای انتقام قیام کند. 
 
انتهای پیام
captcha