- IQNA | خبرگزاری بین المللی قرآن
لیست پرونده ها
فلسفه اسلامی و چالش‌های مدرنیته تعداد اخبار:37
در روزگاری که مظاهر مدرنیته در ساحات مختلف زندگی بشر نمود یافته و تجلیات متکاثر آن چشمان بسیاری را مفتون خود ساخته است، سخن از فلسفه اسلامی، کارکردهای آن در جامعه امروزی، نقش آن در ساخت تمدن اسلامی و چالش‌های آن در برابر مدرنیته امری درخور توجه است.
بین‌المللی و روزآمدن شدن فلسفه اسلامی در تعامل با فلسفه تحلیلی
در نشست علمی «رویکردهای معاصر در بازخوانی فلسفه اسلامی» مطرح شد؛

بین‌المللی و روزآمدن شدن فلسفه اسلامی در تعامل با فلسفه تحلیلی

نشست علمی «رویکردهای معاصر در بازخوانی فلسفه اسلامی» برگزار و در آن بر لزوم تعامل میان فلسفه اسلامی و تحلیلی معاصر برای بین‌المللی و روزآمدشدن فلسفه اسلامی بدون آنکه هویت خود را از دست بدهد، تأکید شد.
روزآمدشدن فلسفه اسلامی برای حل مسائل انسان معاصر با خوانش خلاقانه میراث گذشته
محمد محمدرضایی بیان کرد؛

روزآمدشدن فلسفه اسلامی برای حل مسائل انسان معاصر با خوانش خلاقانه میراث گذشته

استاد دانشگاه تهران با تأکید بر بهره‌گیری از سنت فلسفی و تعامل پویا با فلسفه غرب گفت: برای روزآمدشدن فلسفه اسلامی باید ابتکار و خلاقیت به خرج دهیم، همان طور که ملاصدرا در زمان خود چنین کاری کرد؛ با توجه به سنت غنی فلسفی اسلامی خود می‌توانیم در عرصه مشکلات انسان معاصر، تعقل و خردورزی داشته و صرفاً به تقلید از غرب نپردازیم و اگر چیزی را می‌پذیریم یا انکار می‌کنیم از روی تعقل باشد.
فلسفه اسلامی به دلیل پیوند با امر قدسی با نیهیلیزم مواجه نشد
غلامرضا ذکیانی:

فلسفه اسلامی به دلیل پیوند با امر قدسی با نیهیلیزم مواجه نشد

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران معتقد است: در شرق جهان اسلام با اینکه در علم تجربی حرکت‌های خوبی نداشتیم، اما هیچ‌گاه از ابعاد غیبی، وحیانی و قدسی غافل نشدیم. به همین دلیل نیهیلیزم در ایران ریشه‌ نداشت و رشد نکرد. از این رو افراد به میزان آشنایی با فلسفه غرب با سنت فلسفی اسلام بیگانه می‌شوند و به همان اندازه هم به نیهیلیزم مبتلا خواهند شد.
خدمات متقابل قرآن و فلاسفه مسلمان / مسیر اسلامی‌سازی علوم از فلسفه می‌گذرد
حجت‌الاسلام مهدی عبداللهی تشریح کرد:

خدمات متقابل قرآن و فلاسفه مسلمان / مسیر اسلامی‌سازی علوم از فلسفه می‌گذرد

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن تشریح خدمات متقابل قرآن و فلسفه اسلامی اظهار کرد: برای اینکه فلسفه اسلامی در عرصه‎های عینی و انضمامی جامعه بیشتر وجود داشته باشد، تنها راه آن تحول در علوم انسانی است. پس باید آن را نقادی و جهاتی را که با مبانی اسلامی سازگاری ندارد پالایش کنیم تا به یک علوم انسانی مبتنی بر مبانی درست عقلی و دینی دست یابیم.
قرآن زیست بی‌تعقل را تقبیح می‌کند / فکر فلسفی و دنباله‌های اجتماعی و سبک زندگی
محمد محمدرضایی در گفت‌وگو با ایکنا:

قرآن زیست بی‌تعقل را تقبیح می‌کند / فکر فلسفی و دنباله‌های اجتماعی و سبک زندگی

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه قرآن انسان را به شنیدن اقوال مختلف و انتخاب بهترین آن دعوت فرموده است، گفت: فلسفه شکل‌دهنده سبک زندگی است. در روز جهانی فلسفه باید تفکر را پاس و اندیشه کنیم و سبک زندگی خود را براساس یک نوع تفکر فلسفی متقن و معقول بنا بگذاریم؛ زیرا به فرمایش قرآن افراد بی‌تعقل بدترین جنبندگان نزد خداوند هستند.
چرخش فلسفه اسلامی از امور انتزاعی به حیثیت انسانی / تا مقهور فلاسفه غربیم درجا می‌زنیم
به انگیزه روز جهانی فلسفه در گفت‌وگو با قاسم پورحسن مطرح شد؛

چرخش فلسفه اسلامی از امور انتزاعی به حیثیت انسانی / تا مقهور فلاسفه غربیم درجا می‌زنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه فلسفه اسلامی در دوره جدید، در یک گسست معرفتی بنیادین از صرف امور انتزاعی به حیث انسانی و اخلاقی توجه یافت،‌ اظهار کرد: با وجود این چرخش مهم فلسفه اسلامی در دوره اخیر، همچنان مقهور فلاسفه غرب هستیم و تصور ناکارآمدی از فلسفه اسلامی داریم. تا زمانی که مقهور غرب هستیم و میراث خودمان را نمی‌خوانیم، نمی‌توانیم راه به جایی ببریم.
تفکیک وحی از فلسفه در بنیان‌های فکری مدرنیته / علم در خدمت قدرت اساس دنیای جدید است
غلامرضا ذکیانی در گفت‌وگو با ایکنا:

تفکیک وحی از فلسفه در بنیان‌های فکری مدرنیته / علم در خدمت قدرت اساس دنیای جدید است

ذکیانی با اشاره به تفاوت‌های سنت و مدرن بیان کرد: در عالم سنت خداوند محور عالم بود و همه چیز اعم از تاریخ، طبیعت و جامعه با محوریت خداوند تحلیل می‌شد، اما در عالم مدرن انسان محوریت و مرکزیت پیدا کرده و همه چیز در خدمت اوست؛ بنابراین علم نه برای کشف حقیقت، که برای تسلط بیشتر بر طبیعت به کار گرفته شد. از همین رو بنیان‌های مدرنیته با تفکیک وحی از فلسفه و کنار زدن محوریت خداوند ایجاد شد.
بهره بسیار اندک جهان توسعه‌نیافته از خرد سیاسی به دلیل نبود فلسفه است / فلسفه با مصلحت‌بینی دست‌کاری نمی‌شود
رضا داوری‌اردکانی در گفت‌وگو با ایکنا:

بهره بسیار اندک جهان توسعه‌نیافته از خرد سیاسی به دلیل نبود فلسفه است / فلسفه با مصلحت‌بینی دست‌کاری نمی‌شود

رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر اینکه نباید از فلسفه توقع استخراج دستورالعمل در باب علم، فرهنگ و تربیت داشت، بیان کرد: اکنون جهان توسعه‌نیافته چون فلسفه ندارد، بهره‌اش از خرد سیاسی بسیار اندک و گاهی هیچ است. به این جهت نه مستبد این جهان‌واره چندان قدرت استبداد دارد و نه دموکرات‌مآبش معمولاً چیزی از آزادی سیاسی می‌فهمد. او هم می‌تواند خشن، خودرأی و تهمت‌زن باشد؛ این عیب‌ها همه فرع دوری از تفکر است.
بدون گفتمان فلسفی سخن از تعامل علم و دین و اسلامی کردن علوم بی‌مبناست
منصوری لاریجانی:

بدون گفتمان فلسفی سخن از تعامل علم و دین و اسلامی کردن علوم بی‌مبناست

گروه اندیشه ـ اسماعیل منصوری لاریجانی ضمن بیان اینکه اسلامی‌سازی علوم هیچ مبنای علمی و فلسفی ندارد، تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری می‌گویند که فلسفه علم اکبر است اشاره می‌کنند به اینکه برای ایجاد گفتمان نیاز به تفکر فلسفی داریم و تا فضای گفتمان فلسفی ایجاد نشود، هر نوع بحث از تعامل عقل و دین و علم و دین و اسلامی کردن علوم از مبنای منطقی گفت‌وگو برخوردار نیست.
تحلیل نهایی تفکر در غرب با جلوه‌های زیبا به پوچ‌گرایی می‌رسد
اسدالله رحمان‌‌زاده:

تحلیل نهایی تفکر در غرب با جلوه‌های زیبا به پوچ‌گرایی می‌رسد

گروه اندیشه ــ استاد کالج کانترا کاستای آمریکا با بیان اینکه فلسفه غربی براساس درک انسان خودمختار است، اظهار کرد: تلاش جریان مسلط در غرب این است که از طریق عقلی ساحت زندگی بشر را تبیین کند. معتقدم که هرچقدر این تفکر را در یک زرورق بپیچید و جلوه‌های زیبایش را در جنبه‌‌های مختلف نشان دهید، باز در تحلیل نهایی تفکری است که به نیهیلیستی می‌رسد.
امروزه دامنه حکمت محدود و حاملان آن کم شده‌اند/ گرایش غرب به مثنوی به دلیل نیاز معنوی آن‌هاست
غلامرضا اعوانی در گفت‌وگو با ایکنا:

امروزه دامنه حکمت محدود و حاملان آن کم شده‌اند/ گرایش غرب به مثنوی به دلیل نیاز معنوی آن‌هاست

گروه اندیشه ــ چهره ماندگار فلسفه با اذعان به اینکه از وقتی غرب‌‌زده شده‌ایم، دامنه حکمت اصیل و حاملان آن کمتر شده‌‌اند، اظهار کرد: در تهران قدیم با وجود جمعیت اندک هفتاد نفر اسفار تدریس می‌کردند، اما اکنون شاید چهار نفر هم نباشند؛ بنابراین امروز هم فهم این حکمت مهم است و هم اینکه به زبان روز گفته شود؛ در واقع توجه غرب به ترجمه مثنوی نیز ناشی از نیاز معنوی آن‌هاست.
انحصار در علم جدید به تباهی بشر می‌انجامد/ نجات از بحران پوچ‌گرایی با حکمت و دین
غلامرضا اعوانی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد؛

انحصار در علم جدید به تباهی بشر می‌انجامد/ نجات از بحران پوچ‌گرایی با حکمت و دین

گروه اندیشه ــ حتی اگر رفاه مطلق هم داشته باشید، اما هدایت نباشد، یعنی انسانی به دنیا بیاید و بعد از مدتی از دنیا برود، اما نداند که چیست و کیست، به غایت و کمال خود نرسیده است؛ اگر علم را به علم جدید منحصر کنید، نتیجه‌اش تباهی بشر خواهد شد. بدون حکمت و هدایت الهی، وقتی هوای نفس بر بشر غالب شد، وجود فرعونی پیدا می‌کند. نجات از بحران پوچ‌گرایی تنها با حکمت الهی و دین ممکن است.
حکمت الهی ابزار سلوک برای بینش الهی است/ سنخ علوم امروزی رسوخ در دین نیست
غلامرضا اعوانی در گفت‌وگو با ایکنا:

حکمت الهی ابزار سلوک برای بینش الهی است/ سنخ علوم امروزی رسوخ در دین نیست

گروه اندیشه ــ چهره ماندگار فلسفه با تأکید بر اهمیت پرداختن به فلسفه و حکمت الهی بیان کرد: تأثیر فلسفه این است که آدم را آدم می‌کند. آدم که آدم بشود در حقیقت اولین کار انجام شده است. اگر آدم از آدمیت سقوط کند تبدیل به حیوان می‌شود. بنابراین بزرگترین مطلبی که در اینجا وجود دارد این است که فلسفه به انسان دید می‌دهد. مولانا می‌گوید: «آدمی دید است و باقی پوست است/ دید آن است آنکه دید دوست است».
خوانش امروز از ملاصدرا مچاله شده است/ قداست دین را نباید به فلسفه سرایت داد
نصرالله حکمت:

خوانش امروز از ملاصدرا مچاله شده است/ قداست دین را نباید به فلسفه سرایت داد

گروه اندیشه ــ استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی با اذعان به اینکه قرائت امروز ما از ملاصدرا مچاله شده است، گفت: ملاصدرای امروز با تقلیل و فروکاست تبدیل به ملاصدرایی بسیار کوچک شده است؛ یعنی اول او را از کل آثارش منفصل و در یک کتاب اسفار خلاصه و بعد در همین کتاب نیز فقط چند بحث مربوط به اصالت وجود، تشکیک در وجود و ... را مطرح کرده‌ایم.
ثمره مدرنیته رفاه بدون رضایتمندی است/ شباهت‌های تکنولوژی غربی به حمله مغول‌ها
نصرالله حکمت بیان کرد:

ثمره مدرنیته رفاه بدون رضایتمندی است/ شباهت‌های تکنولوژی غربی به حمله مغول‌ها

گروه اندیشه ــ استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فلسفه غرب صرفاً به انسان هفتاد ساله می‌اندیشد و رفاهی را که در بستر مدرنیته به دست آورده، هرگز رضایتمندی را در پی ندارد، گفت: در مقابل فلسفه اسلامی و میراث فلسفی ما، به انسانی ازلی و ابدی می‌اندیشد و فیلسوف مسلمان توانسته بذر بحرانی را که در فلسفه ارسطو وجود داشت کشف کند.
ملاصدرا در تاریخ بزرگ است/ فلسفه امروزمان را تأسیس کنیم
سیدیحیی یثربی:

ملاصدرا در تاریخ بزرگ است/ فلسفه امروزمان را تأسیس کنیم

گروه اندیشه ــ چهره ماندگار فلسفه ضمن ارائه توضیحاتی در زمینه فلسفه اسلامی، بیان کرد: ملاصدرا را بزرگ می‌دانیم، اما در تاریخ نه در امروزمان؛ امروزه چیزهایی را در اختیار داریم که ملاصدرا در اختیار نداشت. دنیا عوض شده، زندگی و انسان تغییر کرده و میزان فهم بالا رفته است و باید از نو بازسازی کنیم و فلسفه امروزمان را تأسیس کنیم.
سیطره تفکر صدرایی و تأثیر آن در مفهوم علم

سیطره تفکر صدرایی و تأثیر آن در مفهوم علم

شبکه‌های اجتماعی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان معتقد است که سیطره فلسفه صدرایی در میان ما، تأثیر مستقیم در نوع فهم ما از مفهوم علم داشته و ما طی چند قرن گذشته، زیر سایه مفهومی از علم که ریشه در فلسفه‌های مشائی و اشراقی و سپس حکمت متعالیه داشته، نتوانسته‌ایم درک درستی از دانش طبیعی داشته باشیم.
50 سال تلاش برای نقد فلسفه و علوم غربی/ فلسفه صدرا و چالش‌های روز/ همچنان از غرب‌زدگی عمیقی رنج می‌بریم
سیدحسین نصر در گفت‌وگوی اختصاصی با ایکنا بیان کرد:

50 سال تلاش برای نقد فلسفه و علوم غربی/ فلسفه صدرا و چالش‌های روز/ همچنان از غرب‌زدگی عمیقی رنج می‌بریم

گروه اندیشه ــ سیدحسین نصر با تأکید بر اینکه هنوز از غرب‌زدگی عمیقی رنج می‌بریم، بیان کرد: با توجه به چالش‌هایی که در عرف علوم جدید و تکنولوژی غربی، ادیان مختلف و فلسفه‌های لاادری (ندانم‌گرایی) در دنیای کنونی وجود دارد، امید آن می‌رود که فلسفه صدرا بتواند در مقابل چالش‌های متعدد بایستد و طبق اصول خود به آنها پاسخ گوید.
پیوند وثیقی میان فلسفه و جامعه برقرار نشده است
قاسم پورحسن:

پیوند وثیقی میان فلسفه و جامعه برقرار نشده است

گروه اندیشه ــ دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تبیین علل غفلت از میراث فلسفه اسلامی، بیان کرد: جامعه‌شناسی ما که کاملاً برگرفته از جامعه‌شناسی «درکیم» است به کمک ما می‌آید، اما فلسفه که از سنت و میراث ماست نمی‌تواند به ما کمک کند و علت این است که نتوانستیم نسبت نیرومندی را بین فلسفه و جامعه برقرار کنیم.
فلسفه برخلاف علم به درد زندگی روزمره نمی‌خورد/ اندیشیدن آزاد غربی و شرقی ندارد
غلامحسین ابراهیمی‌ دینانی در گفت‌وگو با ایکنا:

فلسفه برخلاف علم به درد زندگی روزمره نمی‌خورد/ اندیشیدن آزاد غربی و شرقی ندارد

گروه اندیشه ــ ابراهیمی‌ دینانی با بیان اینکه فلسفه اندیشیدن آزاد انسان است و اسلامی و غربی ندارد، بیان کرد: علم موضوع را مشاهده می‌کند و هواپیما می‌سازد اما فلسفه این گونه نیست و خیلی هم به درد زندگی روزمره نمی‌خورد؛ شما هم از من اثر عملی و کاربردی برای فلسفه نخواهید.
افراط و تفریط، درگیری‌های فرقه‌ای و نبود آزادی بیان؛ دلایل انحطاط تمدن/ لزوم تنقیح میراث گذشته
اکبر ثبوت در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

افراط و تفریط، درگیری‌های فرقه‌ای و نبود آزادی بیان؛ دلایل انحطاط تمدن/ لزوم تنقیح میراث گذشته

گروه اندیشه ــ مدتی بعد از ورود اسلام به ایران، علم و فرهنگ عمومی شد و اندک اندک آزادی تفکر، عقیده و مذهب کم‌وبیش حاکم شد و با تبادل فکری، شاهد به وجود آمدن شرایط جدیدی بودیم، ولی متأسفانه آن شرایط دوام نیاورد و خرده خرده به طرف انحطاط حرکت کردیم؛ یعنی در تاریخ هرچقدر بساط سرکوب عقاید بیشتر حاکم می‌شود، انحطاط فکری هم بیشتر می‌شود.
نوآوری در گرو گفت‌وگو با فلسفه غرب است/ علامه طباطبایی نقطه عطفی که تداوم نیافت
علیرضا قائمی‌نیا:

نوآوری در گرو گفت‌وگو با فلسفه غرب است/ علامه طباطبایی نقطه عطفی که تداوم نیافت

گروه اندیشه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ارائه راه‌کارهایی برای شکل‌گیری نوآوری در فلسفه اسلامی پرداخت و بیان کرد: نوآروی با برقرار کردن دیالوگ با فلسفه غرب که از آسمان هفتم تنزل کرده و این جهانی شده است حاصل می‌شود، کاری که علامه طباطبایی نقطه عطف آن بود اما پس از آن متوقف شد.
توسعه با بازخوانی سنت فلسفی خودمان حاصل می‌شود
قاسم پورحسن در گفت‌وگو با ایکنا:

توسعه با بازخوانی سنت فلسفی خودمان حاصل می‌شود

گروه اندیشه ــ دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر میراث گذشته فلسفه اسلامی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم پیشرفت کنیم راهی جز این نداریم که سنت فلسفی خودمان را مورد بازخوانی قرار دهیم.
معرفت‌شناسی در فلسفه ما جایی پیدا نکرده است/ قائل به پلورالیزم انتقادی هستم
سیدیحیی یثربی:

معرفت‌شناسی در فلسفه ما جایی پیدا نکرده است/ قائل به پلورالیزم انتقادی هستم

گروه اندیشه ــ چهره ماندگار فلسفه با اشاره به اهمیت معرفت‌شناسی بیان کرد: متأسفانه هنوز در فلسفه ما بخش معرفت‌شناسی به صورت جدی مطرح نشده است، ضمن برهان و ... از آن نیز مطالبی گفته شده اما هنوز به صورت جدی این سؤال را برای دانشجو یا استاد مطرح نکرده‌ایم.
تحلیلی بر فراز و فرود‌های فلسفه اسلامی/گشایشِ فرهنگی با استفاده از میراث گذشته همراه با تفکر آزاد محقق می‌شود
اکبر ثبوت در گفت‌وگو با ایکنا:

تحلیلی بر فراز و فرود‌های فلسفه اسلامی/گشایشِ فرهنگی با استفاده از میراث گذشته همراه با تفکر آزاد محقق می‌شود

گروه اندیشه ــ اکبر ثبوت ضمن گفت و گویی در زمینه فلسفه به فراز و فرودهای این حوزه اشاره و توضیح داد که: مبنای فلسفه بر آزاد فکر کردن است نه تقلید، هر که می‌خواهد فلسفه تقلیدی داشته باشد در حقیقت فلسفه را نشناخته است. زمانی که بتوانیم از تقلید و توقف بر روی میراث فلسفی گذشته دست برداریم و در کنار استفاده از آن میراث به تفکر آزاد بپردازیم می‌توانیم رشد کنیم در غیر اینصورت نتیجه تقلید صرف جز انحطاط نخواهد بود.
پایان دوران انحصاری فلسفه/ فلسفه اسلامی نداریم
یحیی یثربی اظهار کرد:

پایان دوران انحصاری فلسفه/ فلسفه اسلامی نداریم

گروه اندیشه ــ استاد سابق فلسفه دانشگاه تهران و صاحب تفسیر روز می‌گوید: امروز دیگر فلسفه در انحصار عده‌ای نیست و اصطلاح فلسفه اسلامی محصول کسانی است که آن را در انحصار خود می‌دانند.
فلسفه در غرب بر خلاف ایران با علوم در تعامل است/ بازخوانی فلسفه اسلامی؛ سرآغاز بهبود زندگی این جهانی
مهدی گلشنی:

فلسفه در غرب بر خلاف ایران با علوم در تعامل است/ بازخوانی فلسفه اسلامی؛ سرآغاز بهبود زندگی این جهانی

گروه اندیشه ــ مهدی گلشنی به تبیین ارتباط فلسفه با سایر علوم پرداخت و بیان کرد: در غرب این تعامل به وجود آمده و شاهد این هستیم که در تشکل‌های علمی که متشکل از فیزیک‌دان و ... است، فلاسفه نیز حضور دارند اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف این نسیم مثبت از غرب به ایران نوزیده است.
فلسفه اسلامی در خواب است و سؤال جدیدی مطرح نمی‌کند/ بازآموزی فلسفه غرب و بازسازی فلسفه اسلامی
زنده‌یاد محمدعلی مرادی:

فلسفه اسلامی در خواب است و سؤال جدیدی مطرح نمی‌کند/ بازآموزی فلسفه غرب و بازسازی فلسفه اسلامی

گروه اندیشه ــ محمدعلی مرادی با اشاره به فلسفه اسلامی بیان کرد: حدود 400 سال است که فلسفه اسلامی در خواب گران به سر می‌برد و مباحث تکراری را مطرح می‌کند و سؤال جدیدی نیز ندارد، لذا برای اصلاح این روند نیازمند بازسازی آن هستیم و باید از فلسفه غرب نیز کمک بگیریم.
فلسفه در فرامحسوس از هویت فاصله می‌گیرد/ موانع تفکر فلسفی در فضای عمومی
سیدجواد میری بیان کرد:

فلسفه در فرامحسوس از هویت فاصله می‌گیرد/ موانع تفکر فلسفی در فضای عمومی

گروه اندیشه ــ سیدجواد میری با بیان اینکه تفکر فلسفی در ایران دچار نوعی اشعری‌گری شده است، بیان کرد: آنهایی که خود را صدرایی و نوصدرایی می‌دانند، باید توجه کنند آن چیزی که امروز می‌تواند به درد ما بخورد و می‌تواند برای ما به عنوان انسان ایرانی در افق قرن بیست و یکم ما را به تکاپو وا بدارد نسبت ملاصدرا با امروز ما است.
بدون نگاه فلسفی و صورت‌بندی عقلانی تحول بنیادین ممکن نیست/ نیاز امروز به یک فارابی دیگر
سیدجواد میری:

بدون نگاه فلسفی و صورت‌بندی عقلانی تحول بنیادین ممکن نیست/ نیاز امروز به یک فارابی دیگر

گروه اندیشه ــ سیدجواد میری ضمن تأکید بر نقش فلسفه در راستای ایجاد تغییر و تحولات بنیادین بیان کرد: بدون نگاه فلسفی و صورت‌بندی عقلانی و مفهومی و نظام‌‌مند کردن دستگاه مفهومی نمی‌توان به تغییر و تحول بنیادین رسید و می‌توان گفت که هیچ تغییر و تحولی بی‌نیاز از تفکر فلسفی نیست.
تکنولوژی بدون فلسفه توسعه و سازماندهی نمی‌یابد/ فلسفه دوران ما هنوز شکل نگرفته و متن‌های خوبی ننوشته‌ایم
در گفت‌وگوی منتشر نشده زنده‌یاد محمدعلی مرادی مطرح شد؛

تکنولوژی بدون فلسفه توسعه و سازماندهی نمی‌یابد/ فلسفه دوران ما هنوز شکل نگرفته و متن‌های خوبی ننوشته‌ایم

گروه اندیشه ــ محمدعلی مرادی با تأکید بر این که پایه همه علوم فلسفه است و در واقع فلسفه موجب به وجود آمدن مدرنیته و تکنولوژی شده بیان کرد: پایه تکنولوژی حساب و دیفرانسیل و انتگرال است که دکارت پایه‌گذار این مختصات است؛ اساسا فلسفه امکان می‌دهد علوم را گسترش دهید و امکان نقد آن را نیز فراهم می‌آورد ولی اگر نتوانستید به صورت فلسفی بحث کنید سازمان دهی درستی نیز نخواهید داشت.
تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهج‌البلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست
حجت‌الاسلام سیدسلمان صفوی:

تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهج‌البلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست

گروه اندیشه ــ فلسفه نگاه جامعی به مسائل دارد و قائل به تقسیم کار اجتماعی است و از همین روی می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که در نظام فلسفه اسلامی تهافتی بین متافیزیسن و مهندس نیست، بلکه برنامه‌ها و امور راهبردی بر اساس خرد جمعی متخصصین عالی‌رتبه همه بخش‌ها تنظیم می‌شود و اجرای امور به متخصصی که بیشتر دارای علم مدیریت و تدبیر است واگذار می‌شود.
فلسفه در جهان ایرانی در خدمت شریعت است نه طلایه‌دار اندیشه/ صورت‌بندی دینی فلسفه به جای عقلانی شدن دین
سیدجواد میری مطرح کرد:

فلسفه در جهان ایرانی در خدمت شریعت است نه طلایه‌دار اندیشه/ صورت‌بندی دینی فلسفه به جای عقلانی شدن دین

گروه اندیشه ــ دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن تبیین جایگاه فلسفه در جهان ایرانی بیان کرد: فلسفه در جهان ایرانی در خدمت شریعت است نه این که فلسفه کماهو فلسفه طلایه‌دار اندیشیدن باشد؛ این فلسفه است که یک صورت‌بندی دینی یافته کرده و جالب این که از صورت‌بندی دینی نیز یک صورت‌بندی کلی فقهی پیدا کرده است.
شکاکیت، خداگریزی و اومانیسم الحادی؛ دستاورد فلسفه مدرن/ انحطاط تمدن با دوری از مبانی فلسفه اسلامی
حجت‌‎الاسلام صفوی مطرح کرد:

شکاکیت، خداگریزی و اومانیسم الحادی؛ دستاورد فلسفه مدرن/ انحطاط تمدن با دوری از مبانی فلسفه اسلامی

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام سیدسلمان صفوی با تأکید بر محسنات فلسفه مدرن غرب بیان کرد: فلسفه مدرن علی‌‌رغم برخی محسنات با دمیدن پله به پله شکاکیت، خداگریزی، اومانیسم الحادی، کمیت‌گرایی و حذف متافیزیک از فلسفه، نقش منفی در رشد حیات معقول بشریت ایفا کرده است.
فلسفه؛ مبنای بینش‌ها و کنش‌ها/ عدم توجه جریان روشنفکری به فلسفه
عبدالحسین خسروپناه مطرح کرد:

فلسفه؛ مبنای بینش‌ها و کنش‌ها/ عدم توجه جریان روشنفکری به فلسفه

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه با تأکید بر اینکه فلسفه اسلامی می‌تواند در پیشرفت تکنولوژی موثر باشد بیان کرد: این اثرگذاری به این صورت که فیلسوف کار مهندس را انجام دهد نیست، بلکه مبانی فلسفی نگرش‌ها را عوض می‌کند و با تغییر نگرش‌ها و تغییر بینش‌ها، دانش‌ها تغییر می‌کنند و با تغییر دانش‌ها، منش‌ها و کنش‌ها اعم از کنش‌های فردی، اجتماعی و صنعتی تغییر می‌کند.
فلسفه‌های مضاف؛ گامی برای کاربردی کردن فلسفه در تعامل با دیگر علوم/ نیازمند پیوند عالمان و فلاسفه هستیم
عبدالحسین خسروپناه مطرح کرد:

فلسفه‌های مضاف؛ گامی برای کاربردی کردن فلسفه در تعامل با دیگر علوم/ نیازمند پیوند عالمان و فلاسفه هستیم

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام خسروپناه ضمن تبیین مباحثی در زمینه فلسفه بیان کرد: یکی از مباحثی که اخیرا به وجود آمده فلسفه‌های مضاف است که بخش عمده آن به زبان متخصصان است و متخصص آن فن که قبلا متخصص اقتصاد، فیزیک و ... بوده و با فلسفه پیوند نداشته است، اکنون این پیوند را برقرار می‌کند و از فلسفه در آن دانش و صنعت خود استفاده می‌کند که همین مسئله کارامدی فلسفه را به دنبال دارد.
تغییر سرنوشت علم در غرب با توسعه رویکرد فایده‌گرایی/ روح معنوی؛ شاخص ارزش فلسفه اسلامی بر فلسفه‌های غرب
علی الله‌بداشتی مطرح کرد:

تغییر سرنوشت علم در غرب با توسعه رویکرد فایده‌گرایی/ روح معنوی؛ شاخص ارزش فلسفه اسلامی بر فلسفه‌های غرب

گروه اندیشه ــ دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم با بیان اینکه اصل اساسی در فلسفه یافتن حقیقت است که در علم تجربی نیز نمود بیشتری دارد، اظهار کرد: برخی از علوم مانند فیزیک، نجوم و ... به دنبال یافتن و شناخت جهان است، اما رویکرد برخی از آنها فایده‌‌گرایی شد و سرنوشت علم را در جهان غرب عوض کرد.