کرونا و نیمه تعطیلی برخی از فعالیت‌های قرآنی/ بستر مجازی جایگزین برگزاری حقیقی شد
کد خبر: 3955856
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی بهار 99؛

کرونا و نیمه تعطیلی برخی از فعالیت‌های قرآنی/ بستر مجازی جایگزین برگزاری حقیقی شد

بسیاری از فعالیت‌ها در بهار سال 99 با تأثیر از شیوع بیماری کرونا یا برگزار نشد و به وقت دیگری موکول شد و یا با بهره‌مندی از فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش ایکنا، فعالیت‌های قرآنی کشور در بهار سال 99 نیز همانند دیگر عرصه‌ها و زمینه‌های فرهنگی، علمی، پژوهشی، معارفی و ... کشور همراه با تب و تاب و رویدادهای مختلف بود. اهم رویدادهای این فصل در سال 99 به دلیل شیوع ویروس کرونا با دید و بازدید جامعه قرآنی که سنت چند ساله ایکنا پس از پایان ایام تعطیلات نوروزی بود، آغاز نشد. اما می‌توان گفت در سالی که گذشت بسیاری از رویدادها تحت‌الشعاع این ویروس برگزار نشد، به سال بعد موکول شد و یا در بستر فضای مجازی رخداد.

برگزاری نمایشگاه قرآن در سال ۹۹ لغو شد

در ابتدای سال گذشته به دلیل شرایط عمومی کشور و عدم امکان برگزاری نمایشگاه در ماه مبارک رمضان به بعد از بهبود اوضاع کرونایی موکول شد. در این مجال معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم به برگزاری رویدادهای مجازی گرفت.

پویش خانه‌های نورانی

عنوان عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فروردین‌ماه ۹۹ بود که به دلیل حمایت از پویش #درخانه_بمانیم، با همکاری ایکنا و دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی اجرا شد. براساس این طرح از ابتدای تعطیلات نوروز تا پایان فروردین‌ماه 99 هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان با عناوین و بخش‌های مختلف در موضوعاتی چون فعالیت‌های ویژه قرآنی در ایام کرونا، حوزه آموزش عمومی قرآن، آداب سخن گفتن، عبرت، کلید آمرزش گناهان، نکات کلیدی برگزاری جلسات آموزش قرآن، بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی، نجات از ضلالت و جهالت و ... بودیم.

هم‌افزایی سازمان تبلیغات و شبکه قرآن سیما برای ویژه برنامه‌های رمضانی

سال 99 نیز به مانند هر سال، شبکه قرآن و معارف سیما طی هماهنگی با سازمان دارالقرآن‌الکریم در زمینه تولید ویژه‌برنامه سحرگاهی ماه مبارک رمضان با محتوا و مضامین قرآنی و معارفی با موضوع «استقامت در قرآن» وارد تعامل شد. طی این همکاری و در راستای برنامه‌ریزی و ساخت برنامه‌های فاخر قرآنی و معارفی حول مباحث مقاومت، صبر و استقامت قرآن گام‌هایی برداشته شد.

همراهی تشکل‌های قرآنی برای مبارزه با کرونا

در ابتدای سال گذشته و به دلیل شیوع کرونا در کشور و موج همه‌گیری آن و کمبود برخی از اقلام پزشکی چون ماسک، دستکش و گان‌های پزشکی، مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در اقدامی جهادی اقدام به راه‌اندازی کارگاه‌ها و تولید لوازم بهداشتی کردند.

مؤسسات قرآنی با اجرای طرح‌ها و پویش‌هایی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، سعی بر تشویق مردم بر خانه ماندن داشتند از جمله این طرح‌ها و برنامه‌ها می‌توان به راه‌اندازی پویش تولید ماسک، اختصاص هزینه‌های مناسبت‌های ماه رجب و شعبان 1441 به مقابله با ویروس کرونا و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، حرکت‌های جهادی و خودجوش برای تهیه بسته‌های بهداشتی و اقلام مورد نیاز و توزیع میان مناطق محروم، ضدعفونی معابر و مکان‌های پر تردد و ... اشاره کرد.

راه‌اندازی پویش #با_قرآن_در_خانه_بمانیم

آغاز سال 99 و تعطیلات نوروزی، به دلیل خیزش موج کرونا پویش‌های متعددی با عنوان در خانه بمانیم از سوی افراد، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف راه‌اندازی شد بنابراین در روزهای تعطیلی بحران کرونا در ابتدای سال گذشته، قرآنیان نیز به نوعی هر کدام اقدام به راه‌اندازی پویش‌هایی می‌کردند که یکی این قاریان سیدمحمدجواد حسینی، قاری بین‌المللی مشهدی است که پویش #با_قرآن_در_خانه_بمانیم را راه‌اندازی کرد. این پویش که متناسب با این ایام و ماندن در خانه برای مقابله با شیوع کروناویروس آغاز شد، در قالب مقاطعی از آیات کلام وحی طراحی شده بود.

فراخوان سراسری «بهار قرآن در خزان کرونا»

فراخوان سراسری تجربه‌نگاری و ایده‌پردازی «بهار قرآن در خزان کرونا» با محور راه‌های تقویت انس خانواده با قرآن، جایگزین‌های محافل جزءخوانی، شیوه‌های انتقال معارف قرآن به کودکان، چگونگی حفظ و تقویت برنامه‌های مؤسسات و خانه‌های قرآن در ارتباط با قرآن‌آموزان و خدمات اجتماعی قرآنیان از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تهران در تارنمای باشگاه ایده‌پردازان قرآنی به نشانی quranidea.ir برگزار شد.

برگزاری مسابقه «نفس‌های طلایی» از سوی رادیو قرآن

سومین و چهارمین دوره مسابقه نفس‌های طلایی شبکه رادیویی قرآن از سوی گروه تلاوت این شبکه رادیویی در دو گروه سنی بالا و پایین ۱۶ سال برگزار شد. این برنامه با هدف گسترش فرهنگ تلاوت در جامعه طراحی شده که در آن دو بخش کوتاه از دو تلاوت قاریان مشهور جهان اسلام، پخش می‌شد. در این مسابقه، هر یک از قاریان و علاقه‌مندان می‌توانستند یکی از دو تلاوت معرفی شده را انتخاب کنند و به بهترین و نزدیک‌ترین شیوه اجرا کنند.

تشکیل هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور در سازمان دارالقرآن

در جریان رشد و اعتلای فرهنگ اسلامی و گفتمان‌سازی تربیت قرآنی و توسعه فرهنگ و آموزه‌های قرآنی و نقش بانوان قرآنی کشور در این امر، ایجاد هیئت‌ اندیشه‌ورز بانوان قرآنی برای تبادل افکار و بهره‌مندی از اندیشه و ایده‌های بانوان برجسته ضروری دانسته شد. هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور به ریاست لاله افتخاری و با عضویت جمعی از بانوان فرهیخته و صاحب‌نظر ملی و ۳۱ نفر از بانوان به نمایندگی از استان‌های سراسر کشور تشکیل شد.

چهل‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن

این دوره از مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان(بخش آقایان)، دعاخوانی، همسرایی و همخوانی قرآن کریم(بخش آقایان) و تفسیر عمومی قرآن کریم برگزار شد.

این مسابقات در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار ‌شد اما این بار به دلیل شرایط کرونایی کشور، این مسابقات نه تنها به صورت حضوری نبود بلکه به سبک و سیاقی نو و در بستر فضای مجازی برگزار شد.

بنابر گفته مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان «در این دوره تلاش شده است که رشته‌ها منسجم‌تر از سال قبل باشد. برای مثال در دوره‌های قبل رشته‌های حفظ و معارف موضوعی قرآن، حفظ و معارف حدیث و تفسیر داشتیم که در این دوره همه این رشته‌ها در قالب تفسیر موضوعی قرآن کریم برگزار شد. حذف رشته همسرایی و هم‌خوانی در بخش بانوان از دیگر تغییرات این دوره بود».

مطالبه مؤسسات قرآنی برای اختصاص اعتبار نمایشگاه قرآن 99 به مؤسسات

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تحت الشعاع قرار گرفتن رویدادها و برنامه‌های جمعی کشور در بهار، برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن سال ۹۹ در ماه رمضان نیز متأثر از این اتفاق، لغو و به زمان دیگری موکول شد.

اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به عنوان یک نهاد حمایتی از مؤسسات قرآنی کشور، طی نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار اختصاص اعتبار مربوط به نمایشگاه قرآن ۹۹ به مؤسسات شد.

بر همین اساس، اتحادیه تشکل‌های قرآن وعترت کشور اقدام به راه‌اندازی پویش مطالبه جمعی مؤسسات قرآنی از وزیر ارشاد در راستای اختصاص این اعتبار به مؤسسات شده است که این امر منتج به نتیجه شند.

انتصاب سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا

اوایل اردیبهشت ماه 99، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در حکمی، محمدحسین حسنی را به‌عنوان سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و همچنین سرپرست خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) منصوب کرد.

همراهی مجریان رسانه ملی با پویش «اهدای خون به عشق یک شهید»

در آستانه ماه مبارک رمضان سال 99 جمعی از مجریان برنامه‌های معارفی سازمان صدا و سیما در اقدامی خودجوش و نمادین جهت اهدای خون به بیماران کرونایی، در یکی از پایگاه‌های انتقال خون شهر تهران (تقاطع خیابان وصال و طالقانی) حضور یافته و در پویش «اهدای خون به عشق یک شهید» شرکت کردند.

برگزاری محفل قرآنی طلیعه رمضان به صورت مجازی

کرونا حتی محفل انس با قرآن کریم رهبر معظم انقلاب با جامعه قرآنی در طلیعه ماه مبارک رمضان را تحت الشعاع قرار داد. مطابق رسم سالیان گذشته، این محفل در نخستین روز رمضان امسال به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری تجمعات، از طریق ارتباط تصویری با چند تن از قاریان ممتاز کشور در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد. که این مراسم به صورت زنده از طریق رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و حساب‌های رسمی KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

میزبانی شبکه‌های اجتماعی ازکرسی‌های‌ تلاوت قرآن

همزمان با ماه مبارک رمضان و پررنگ‌تر شدن برنامه‌های قرآنی، اما سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی همنوعان، این محافل و کرسی‌های تلاوت در قالب فضای مجازی برگزار شد. بر اساس همت فرهنگسرای قرآن، 30 کرسی تلاوت قرآن در 30‌ شب ماه مبارک رمضان سال 99 با دعوت از قاریان بین‌المللی و ملی با بهره‌گیری از پیام‌رسان‌ها و آپارات  اینستاگرام برگزار شد.

اجرای پویـش ملی مجازی «ستـاره باران»

این طرح از سوی سازمان دارالقرآن‌ الکریم و با توجه به تعطیلی مساجد و حسینیه‌ها در ایام کرونایی کشور در ابتدای سال 99 با هدف ترغیب عموم مردم به استفاده از فرصت در خانه ماندن، برای انس خانوادگی با قرآن و تلاوت آن در ماه مبارک رمضان برگزار شد. این پویش با حضور ۲۳۶ هزار نفر همراه بود.

درگذشت آیت‌الله سیدحبیب‌الله قدمی

آیت‌الله سیدحبیب‌الله قدمی، حافظ کل قرآن و صحیفه سجادیه و از جانبازان هشت سال دفاع مقدس، پس از ماه‌ها مبارزه با بیماری در گرگان درگذشت. وی پس از ماه‌ها مبارزه با بیماری، 9 اردیبهشت‌ 1399 در بیمارستان ۵ آذر گرگان به دیار باقی شتافت.

آیت‌الله سیدحبیب‌الله قدمی، متولد ۱۳۴۱، حافظ کل قرآن و صحیفه سجادیه، رزمنده و جانباز دفاع مقدس(عملیات کربلای دو)، مدرس خارج فقه و اصول و از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، متولد روستای النگ کردکوی بود که در ابتدای انقلاب، جذب سپاه پاسداران انقلاب علی‌آباد کتول شد.

ویژه‌برنامه «شب‌های دلتنگی» در رمضان گذشته

این ویژه‌برنامه به همت مؤسسه مأوا وابسته به مرکز فرهنگی و هنری اوج به صورت حضوری در شب‌های ماه مبارک رمضان در پارک ارم تهران  و همزمان با پخش زنده برگزار شد.

تشکیل جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی

صدوهشتمین جلسه این مجمع در اردیبهشت‌ماه 99 برگزار شد. این جلسه به صورت نیمه‌حضوری و نیمه‌وبیناری و به منظور بررسی شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی، بررسی شرایط عضویت دستگاه‌ها در جلسات و بررسی برنامه‌های قرآنی ماه رمضان و تابستان برگزار شد.

همچنین طی این جلسه بر سازوکار برای تشکیل یک بانک جامع اطلاعاتی از قرآنیان، تشکیل کمیته‌ای برای بررسی بیشتر شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی، بررسی دلایل افزایش درخواست‌ها برای عضویت در شورای توسعه و کمیسیون‌های آن و ... بحث و تبادل نظر شد.

ادای احترام جامعه قرآنی به مدافعان سلامت کشور

جلسه همفکری درباره نحوه مشارکت جامعه قرآنی در شرایط کرونایی کشور و موضوع انجام مواسات و انفاق با عنوان «جامعه قرآنی و فعالیت‌های قرآنی در شرایط مقابله با کرونا» به دعوت دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم و مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور جمعی از مدیران امور قرآنی، اساتید پیشکسوت، قاریان و حافظان بین‌المللی قرآن ازجمله عباس سلیمی و سیدمحسن موسوی‌بلده از پیشکسوتان قرآنی و اعضای هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن؛ محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت؛ مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف؛ سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن؛ محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا و همچنین خسرو صادق‌نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران در اردیبهشت‌ماه 99 تالار امام(ره) بیمارستان امام خمینی(ره) تهران برگزار‌ شد.

قدردانی و تشکر جامعه قرآنی از جامعه پزشکی کشور، کادر درمان و مدافعان سلامت، حرکت جامعه قرآنی در مسیر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کمک مؤمنانه و مواسات، فعالیت مؤسسات مردمی، خانه‌های قرآن و جلسات خانگی زیر نظر سازمان دارالقرآن الکریم و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تولید اقلام بهداشتی ازجمله ماسک، مواد ضد عفونی و ...،  همکاری هزار و ۴۰۰ مؤسسه زیرنظر سازمان دارالقرآن در کمک به مدافعان سلامت کشور، جلوگیری از تعطیلی مؤسسات و برنامه‌های قرآنی کشور با حضور فعال در فضای مجازی، ضرورت انسجام نهادهای قرآنی در اجرای برنامه‌های مختلف به ویژه در شرایط بحرانی همچون شیوع کرونا، تشکیل «پاتوق قرآنیان» با حضور اساتید، پیشکسوتان، قاریان و حافظان قرآن کریم برای فعالیت در شرایط بحرانی همانند شرایط فعلی کشور، خدمت جهادی جامعه قرآنی کشور در راستای تأثیرگذاری روحی و معنوی برای مردم در شرایط بحران، ضرورت بازتعریف فعالیت‌های قرآنی کشور و آرامش‌بخش در شرایط حساس از جمله مواردی بود که طی این جلسه به آنها تصریح شد.

«حسن حاتم‌خانی» مدیر پخش شبکه قرآن سیما درگذشت

مرحوم حاتم‌خانی از مدیران باسابقه صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود که پیش از این سرپرستی پخش شبکه قرآن و معارف سیما را برعهده داشت و سوابقی همچون مدیر ارزیابی شبکه سه سیما، تهیه‌کننده برنامه‌های مختلف، کارشناس و ارزیاب برنامه و ۱۷ سال حضور در پخش شبکه‌های مختلف سیما را در کارنامه کاری خود داشت. ایشان براساس ابتلا به بیماری کرونا در دهم اردیبهشت‌ماه 99 دار فانی رو وداع گفت. مرحوم حاتم‌خانی از آذرماه سال ۹۸ سرپرستی این بخش را بر عهده داشت و سپس به عنوان مدیر این بخش ابقا شد.

چهل و هشتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

طی این جلسه که به صورت حضوری و برخی نیز با استفاده از فضای وب به صورت آنلاین برگزار شد، به چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه قرآنی در بحران شیوع ویروس کرونا، ارائه گزارش دستگاه‌ها و نهادهای عضو شورا، در مورد اقدامات و برنامه‌های قرآنی انجام شده در دوره کرونا، تدوین وضعیت مؤسسات قرآنی و چالش‌های ناشی از بحران کرونا و تشکیل کمیته‌ای مرکب از نمایندگان اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی، سازمان دارالقرآن و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دبیرخانه این شورا، بررسی پیش‌نویس ضوابط عضویت دستگاه‌ها در جلسات شورا و کمیسیون‌ها، ارائه گزارش یک‌ساله روند اجرای سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و تصویب نهایی شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی پرداخته شد.

فراخوان ثبت اطلاعات مؤسسات قرآنی متضرر از شیوع کرونا

با توجه به ضرورت ارائه اطلاعات صاحبان مشاغل و کسب و کارهای حوزه موسسات قرآن و عترت آسیب دیده در بحران کرونا به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، برای بهره‌مندی از بسته‌های حمایتی دولت، صاحبان این مشاغل برای دریافت حمایت دولتی برای جبران خسارت به درگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی www.farhang.gov.ir  مراجعه و درخواست خود را ثبت کردند.

برگزاری جلسه ارتقای قاریان شورای عالی قرآن در قالب مجازی

با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، جلسات ارتقای قاریان و دعاخوانان که پیش از این به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، در فصل بهار به صورت مجازی دنبال شد. این جلسه با حضور مدرسان و پیشکسوتان قرآنی کشور و نیز تلاوت قاریان ممتاز چون مهدی ساعد از همدان، سيدجاسم موسوی از خوزستان، علی خشنود و سیدمحمد موسوی از تهران و طه کبیری، سعید شاملو و مسعود سیاف‌زاده و...، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شورای عالی قرآن برگزار شد و به‌صورت زنده از تارنمای آپارات به نشانی aparat.com/shora.ir/live پخش شد و این قاریان ممتاز قرآن کریم از نقد و تحلیل اساتید بهره‌مند شدند.

جشن 17 سالگی خبرگزاری قرآن

سالگرد تأسیس خبرگزاری ایکنا 21 اردیبهشت‌ماه 99 در این خبرگزاری با حضور اساتید، قاریان، حافظان و پیشکسوتان قرآنی برگزار شد. همچنین برخی از فعالان قرآنی و رسانه‌ای برای این روز، پیام‌های جداگانه‌ای ارسال کردند.

بر همین اساس، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) و سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا، با انتشار پیامی این روز را به خبرنگاران و مدیران این رسانه قرآنی کشور، که طی سال‌ها در این عرصه تلاش کرده‌اند، تبریک گفت و افزود: این مجموعه در فضای قرآنی کشور موفق و تأثیرگذار بوده است. انشاءالله با برنامه‌ریزی‌ مدیران ارشد و همکارانی که در آنجا فعالیت می‌کنند بتوانند سطح خدمات خود را ارتقا دهند و تلاش کنند تا جمعیت بیشتری را در پوشش خبری جذب کنند.

همچنین، مجتبی ایزدی، مدیر سابق شبکه رادیویی قرآن ضمن تبریک هفدهمین سالروز تأسیس ایکنا،‌ گفت: این خبرگزاری بیشتر به رویکرد مطالبه‌گری توجه کند، البته در این زمینه باید مراقبتی حاصل شود تا به دامن زدن به اختلافات احتمالی که ممکن است در جامعه قرآنی وجود داشته باشد، نزدیک نشویم. در این مدت چند سال، شاهد رشد و پیشرفت فعالیت‌های این خبرگزاری از لحاظ کمی و کیفی بوده‌ام.

در ادامه، سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما با ارسال پیام تصویری ضمن تبریک هفدهمین سال تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن به همه فعالان این عرصه، از تلاش‌های این خبرگزاری برای آگاهی‌بخشی قدردانی کرد.

همچنین سوی محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری قرآن، با اشاره به اینکه مسئولیت یک نهاد قرآنی در کشوری که ام‌القرای دنیای اسلام محسوب می‌شود،‌ بسیار سخت است، گفت: ایکنا باید فاصله بین اندیشه قرآنی و مخاطب امروز را با تولید فرآورده‌های خود پر کند و تلاش کند تا ساده‌سازی و مصداق‌سازی داشته باشد تا به باورپذیری دانسته‌های قرآنی برسد.

در مراسم هفدهمین سالروز تأسیس ایکنا، سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه ایکنا وظیفه خطیر خود را به خوبی انجام داده و امروز یک خبرگزاری آبرومند است، گفت: با توجه به اینکه جریانی برای فروکش کردن تلاوت قرآن در کشور وجود دارد، خبرگزاری قرآن می‌تواند در کنار دیگر عوامل مؤثر، چاره‌ای بیندیشد و این چراغ را نورانی کند.

حسن بیادی، عضو سابق شورای سیاست‌گذاری سازمان قرآنی دانشگاهیان گفت: بسیاری از مراکز و مجموعه‌ها منبع مالی داشته و دارند، اما این کار را نکردند،‌ در جهاد دانشگاهی اما چون نیت خالص پشت کار بود،‌ ایکنا شکل گرفت.

همچنین در این مراسم سیدحمیدرضا طیبی،‌ رئیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: کار بر روی جوانان از جمله موضوعاتی است که ایکنا باید به شدت به آن توجه کند و این کار را با ابزارهایی که فضای مجازی در اختیار گذاشته است انجام دهد. این مجموعه در ماه مبارک رمضان کارهای خوبی انجام داده است که باید این کار را بیشتر توسعه دهد. آرزوی موفقیت دارم و آنچه از دست ما ساخته است در این حوزه انجام می‌دهیم و کمافی السابق که حمایت کرده‌ایم این حمایت ادامه خواهد داشت. در بخش خارج از کشور نیز توقع ارائه مطالب خوب می‌رود. آنچه ما نیاز داریم مطالب بیشتر است که مهم‌تر از خبر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به مناسب آغاز هجدهمین سال فعالیت ایکنا نیز گفت: «کارنامه درخشان جهاددانشگاهی بیانگر آن است که این نهاد تجلی‌گاه تعهد و فرهنگ ناب در محیط‌های علمی بوده است و نام جهاد همواره با تبلور فرهنگ، معنویت و حفظ اصول و ارزش‌های متعالی عجین بوده است.» رهبری در دیدار با مسئولان این نهاد در آن تاریخ دورنمای فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی را فراتر از وضعیت موجود ترسیم فرمودند. جایگاه راهبردی این خبرگزاری در پیشبرد منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی مهم است.

تشریح دستاوردهای ۱۰ ساله منشور

به مناسبت سالروز تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی به تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۸۸، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

ارتقا ساختارها مدنظر تصویب‌کنندگان منشور، کتاب سال قرآنی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد و پیگیری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد صندوق مستقل اعتبارات اجرای منشور، مدیریت تأمین بودجه و اعتبار، تأمین بودجه یکی از نیازهای زیرساختی برای اجرای یک فعالیت یا برنامه، تشکیل ۱۴ اداره کل ذیل اهداف منشور، مرجعیت و محوریت اسناد راهبردی اجرای منشور، ۱۵۲ شاخص برای توانمندی موسسات، فعال‌سازی بخش نظارت و پایش کمیسیون‌ها، تشکیل 48 جلسه توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برگزاری 150 جلسه توسط کمیسیون‌ها، برگزاری 100 جلسه توسط کارگروه‌ها، برگزاری 300 جلسه توسط شوراهای استانی و برپایی 110 جلسه نیز توسط مجمع مشورتی شورا از جمله مواردی بود که طی این جلسه مطرح شد.

برگزاری چهاردهمین یادمان استاد علی اربابی در شبکه‌های اجتماعی

چهاردهمین دوره مسابقات قرآن «سفیر مهربانی» با توجه به وضعیت مقابله با ویروس کرونا، به صورت مجازی و در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق به تفکیک سه گروه سنی، اجرای آیات ۱۰۱ تا ۱۰۴ سوره یوسف برای زیر ۱۷ سال، اجرای آیات ۴۹ تا ۵۳ سوره انعام برای گروه سنی ۱۷ تا ۵۰ و اجرای آیات ۵۰ تا ۵۵ سوره مبارکه هود ویژه گروه سنی بالای ۵۰ سال و در رشته ترتیل در گروه سنی ۱۷ تا ۵۰ سال با اجرای صفحه ۲۷۵ براساس قرآن عثمان طه(آیات ۷۳ تا ۷۹ سوره نحل) برگزار شد.

مسابقه سفیر مهربانی در بخش بانوان نیز به صورت مجازی و در قالب سؤالات چهارگزینه‌ای از سوره مبارکه احزاب و انسان، براساس تفسیر نور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی انجام شد.  اعلام نتایج

برگزاری جشنواره مجازی قرآنی #نور_امید

جشنواره مجازی قرآنی #نور_امید شورای عالی قرآن شهرداری تهران، به دلیل تشویق عموم علاقه‌مندان از سوی شورای عالی قرآن شهرداری تهران با همکاری اداره کل فرهنگی شهرداری تهران و در رشته‎های قرائت تحقیق و ترتیل ویژه آقایان در دو گروه سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال، خوشنویسی و آیه‌گرافی با محوریت آیه ۱۷ سوره انعام، آیه ۱۰۷ یونس، آیات ۸۷ و ۸۸ سوره انبیاء و آیه ۷۷ سوره فرقان بدون محدودیت سنی برگزار شد. زمان شرکت در این جشنواره برای در اختیار گذاشتن فرصتی برای علاقه‌مندان به مدت دوبار تمدید شد.

مسابقات قرآن ویژه تکواندوکاران برگزار شد

فینال مسابقات قرآن ویژه تکواندوکاران در دو بخش بانوان و آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل در خانه تکواندو به صورت غیر حضوری در گروه‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار شد. این دوره از مسابقات با حضور ۳۲ شرکت‌کننده شامل ۱۷ نفر در بخش آقایان و ۱۵ نفر در بخش بانوان همراه بود.

از نوآوری‌های این دوره از مسابقات و بنابر اعلام دبیرخانه این مسابقات، این است که تمامی درآمد حاصله از این رقابت‌ها صرف خانواده‌های تکواندوکار آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا شد.

 مطالبات فعالان قرآنی از مجلس یازدهم

برنامه‌ریزی برای نهادینه شدن ارزش‌های قرآنی، التزام مجلس و نمایندگان محترم به قرآن، دستورات آن و پرداختن به خود مطالبات قرآن و اسلام، قانون‌گذاری و تهیه طرح‌ها و قوانین پشتیبان برای فعالیت‌های قرآنی، فعالیت کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت از جمله محور مطالبات از مجلس یازدهم بود.

جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی – ترویجی قرآن

با وجود تأخیر دو ماه و به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، پنجاه و پنجمین جلسه این کمیسیون توسعه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور بررسی دو پیش دستور و چهار دستور برگزار شد. بررسی وضعیت اعتبارات اجرای سند تبلیغی – ترویجی قرآن کریم در سال ۱۳۹۸، گزارش کارویژه بررسی برنامه جامع مسابقات قرآن کشور، بررسی و تصویب جزئیات آئین‌نامه رصد، هماهنگی و ارزیابی فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی قرآن و نیز بررسی پیشنهادات واصله در خصوص اولویت‌های کاری و چالش‌های پیش روی فعالیت‌های قرآنی تا پایان کار دولت دوازدهم از دیگر دستورات این جلسه است.

اعطای وام بلاعوض به ۳ هزار مؤسسه قرآنی

شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بودجه‌ای را به بخش مؤسسات قرآنی تخصیص داد که براین اساس بخشی از آن که بالغ بر 3 میلیارد تومان از بودجه سال 98 بود به سه هزار مؤسسه قرآنی براساس تکمیل فرم‌ها و ارائه گزارش، اعطا شد.

نشست مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم قرآنی استان‌ها برگزار شد

چهارمین نشست فصلی اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم استانی در سالن همایش‌های سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

پیشنهادات و ارائه راهکارها برای برگزاری هر چه بهتر مجمع، بسته شدن چارچوب محکم برای عدم امکان برهم زدن مجمع عمومی اتحادیه کشور، تأیید و مصوب شدن تغییرات اساسنامه در مجمع عمومی و تشکیل مجمع فوق‌العاده و یا عمومی هر دو اتحادیه گذشته و انحلال قطعی و ثبت رسمی دو اتحادیه گذشته (مؤسسات مردمی ـ قرآنی کشور و تشکل‌های قرآن و عترت) پیش از تشکیل مجمع عمومی، انتقال خوب تجربیات و بهره‌مندی از آن از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

روشن شدن تکلیف مسابقات بین‌المللی قرآن

سرانجام در هفته آخر خردادماه وزارت بهداشت نظر خود را در پاسخ به استعلام سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد سرنوشت سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام و در آن بر برگزاری مسابقات به صورت ویدئوکنفرانسی تأکید کرد. پس از اینکه شیوع ویروس کرونا باعث تعویق بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و از جمله مسابقات در عرصه‌های مختلف شد، مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه، که باید فروردین‌ماه 99 سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن را برگزار می‌کردند، در چند مرحله اقدام به استعلام از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تعیین سرنوشت این مسابقات کردند. محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی گفت‌وگویی با ایکنا با اشاره به ارسال پاسخ استعلام سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: با توجه به بررسی وضعیت و شرایط عمومی کشور، به سازمان برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام شده است که مسابقات را به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار کند.

آغاز بکار طرح 1454

طرح ملی فراگیری قرآنی با عنوان ۱۴۵۴ با محوریت آیات کاربردی و مفاهیم آیات و با رویکرد کاربردی این طرح برای عموم علاقه‌مندان با همکاری و همبستگی چهار معاونت سازمان صداوسیما و سایر نهادهای قرآنی در سطح کشور اجرا ‌شد.

«رحیم خاکی» رئیس فرهنگ‌سرای قرآن شد

با حکم حجت‌‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، رحیم خاکی، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی به عنوان مدیر فرهنگ‌سرای قرآن معرفی شد.

در این حکم آمده بود: «شایسته است با اتکا بر تجربه، سوابق و روحیه انقلابی مورد تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ضمن رعایت کامل قوانین، مقررات و کرامت اخلاقی و با حسن تدبیر و تعامل مؤثر و مثبت، نسبت به جلب مشارکت و همکاری نهادهای دولتی، شهری و تشکل‌های مردمی قرآنی و نیز بهره‌گیری از نقطه‌نظرات اندیشمندان، هنرمندان و نخبگان با نگاه کلان به اهداف کلی در جهت توسعه و تعمیق فرهنگ و آموزه‌های حیات‌بخش قرآن کریم با رویکرد دینی، انقلابی و ملی و ارتقای معنویت و اخلاق اسلامی، افزایش بینش و بصیرت انقلابی و توسعه نشاط و امید اجتماعی با طراحی و اجرای برنامه‌های جذاب و تولید محصولات فاخر قرآنی و همچنین راهبری و غنابخشی برنامه‌های قرآنی مراکز تحت پوشش سازمان اهتمام ورزید».

رحیم خاکی در اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود پس از انتصاب به ریاست فرهنگ‌سرای قرآن به مأموریت‌های این فرهنگسرا در دوره جدید اشاره کرد. آموزش نوجوانان و جوانان در قالب حرکتی جهادی، ارائه طرح‌های جدید با توجه به تغییر ذائقه‌ها و فضای جدید جامعه به ویژه در حیطه فضای مجازی، کاربری بهتر از فضای فیزیکی فرهنگ‌سرا، نیروی انسانی و امکاناتش، تشکیل فرهنگ‌سرای مجازی با توجه به تکنولوژی‌های روز و پلتفرم‌هایی که قابلیت‌های مختلفی در حوزه آموزش تعاملی دارد و نگاه به فعالیت‌های قرآنی به شکل جهادی از جمله مأموریت‌های مدنظر خاکی بود.

جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور

پنجاه‌وچهارمین جلسه این کمیسیون با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در سالن جلسات ساختمان مرکزی شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در بخشی از این جلسه مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و نایب‌رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن پیشنهاد داد تا کارگروه ویژه‌ای با ترکیب نمایندگان تمام بخش‌های ذی‌ربط تشکیل شود تا کارهای متفرق قرآنی را با یکدیگر همسو کنند و از انجام کارهای تکراری جلوگیری شود. به ویژه در یک‌سال آینده باید سرمایه‌گذاری بر روی تربیت نیروی انسانی صورت گیرد، چه مربیان و معلمان قرآن آموزش و پرورش و چه مربیان قرآنی که تحت مدیریت سایر دستگاه‌ها هستند باید دوره‌های آموزشی را بگذرانند. اگر بتوانیم آنها را از لحاظ کیفی و کمی ارتقا دهیم و توانمند کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که اهدافی که در سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن آمده است، محقق می‌شود.

تغییرات در مرکز امور قرآنی اوقاف

در هفته آخر خردادماه 99 شنیده‌هایی مبنی بر جابجایی‌هایی در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن منتشر شد. بر اساس این شنیده‌ها احمد حاجی‌شریف و حمید مجیدی‌مهر به عنوان رؤسای جدید دبیرخانه ستاد عالی مسابقات و اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی شدند. مجیدی‌مهر، که از مجریان رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیماست، پیش از این به عنوان مسئول کمیته فنی مسابقات کشوری و بین‌المللی فعالیت داشت و از قاریان ممتاز کشورمان است. احمد حاجی‌شریف، نیز پیش از این مسئولیت کمیته فنی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به او واگذار شده بود.

مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن معرفی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، سرپرست دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در حکمی علی‌اصغر شعاعی را به سمت مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن معرفی کرد. علی‌اصغر شعاعی از جمله قاریان بین‌المللی قرآن و دارای مدرک دکترای علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است. وی از قاریان رسمی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم است و از جمله‌ رتبه‌هایی که تاکنون به دست آورده می‌توان به دریافت رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرائت در هندوستان (سال ۱۳۸۶) و رتبه اول مسابقات بین‌المللی مفازا (شبکه جهانی الکوثر در سال۱۳۹۷) اشاره کرد.

دریافت رتبه اول جشنواره کشوری روش تدریس قرآن سال ۸۴ از سوی سازمان تبلیغات، دریافت رتبه اول جشنواره ملی شیوه‌های نوین آموزش قرآن سال ۹۲ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دریافت رتبه سوم رشته ترتیل مسابقات سراسری قرآن در سال ۸۸ و دریافت رتبه ممتاز مسابقات سراسری قرآن در رشته ابتهال در همین سال از جمله رتبه‌های این قاری بین‌المللی قرآن در عرصه مسابقات است.

انتهای پیام
captcha